پیدا کردن بهترین درجه آسیاب قهوه برای دستگاهای خانگی
پیدا کردن بهترین درجه آسیاب قهوه برای دستگاهای خانگی
۱۴۰۳/۰۴/۰۹
دستگاه‌های قهوه ساز یا روش‌های متنوع فرآوری قهوه اغوا کننده و جذاب هستند. ولی آیا همین کافی هست برای داشتن یک قهوه بی نقض؟ چرا نمیتوانیم در خانه مانند کافی‎شاپ یک اسپرسو مناسب و خوشمزه داشته باشیم؟

پیدا کردن بهترین درجه آسیاب قهوه برای دستگاهای خانگی

دستگاه‌های قهوه ساز یا روش‌های متنوع فرآوری قهوه اغوا کننده و جذاب هستند. ولی آیا همین کافی هست برای داشتن یک قهوه بی نقض؟ چرا نمیتوانیم در خانه مانند کافی‎شاپ یک اسپرسو مناسب و خوشمزه داشته باشیم؟ در این مقاله ما به دنبال آشکار کردن یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین جنبه از درست کردن یک اسپرسو ایده‌آل یعنی درجه آسیاب قهوه خواهیم بود. 

دستگاه آسیاب قهوه یکی از مهمترین ابزارهایی است که بر خلاف اهمیتش کمتر توجه به آن میشود.

اندازه آسیاب باید چقدر باشد؟ چرا اصلا اهمیت دارد؟ با ما تا انتها همراه باشید تا جواب این سوالات را بفهمیم.

عوامل تاثیرگزار بر انتخاب درجه آسیاب قهوه

 

برای انتخاب بهترین درجه آسیاب قهوه باید چند مورد را مد نظر داشته باشیم:

  • روش دم‌آوری قهوه: هر روش عصاره‌ گیری قهوه درجه آسیاب مخصوص خودشان رادارند . برای مثال برای قهوه اسپرسو درجه آسیاب قهوه باید کامل یکدست و ریز باشد در صورتی که در روش فرنچ پرس درجه باید درشتر باشد تا در فیلتر گیر نکند و در زمان طولانی تر عصاره گیری, عصاره بیش از حد وارد محلول قهوه نشود.
  • تاثیر میزان آسیاب با عطر و طعم: اندازه پودر قهوه کاملا بر روی نتیجه نهایی تاثیر میگذارد. برای همین اهمیت دارد که برای چه طعم و عطری مد نظر آسیاب بشود قهوه. 

انواع آسیاب های قهوه خانگی

آسیاب های خانگی تنوع بسیار زیادی دارند که هر کدام در جهتی مناسب هستند که در زیر بررسی میکنیم.

آسیاب های سایز کوچک

  • آسیاب های دستی: این آسیاب ها کوچک و قابل حمل هستند که برای مسافرت بسیار ایده آل هستند. با اینکه مخزن کوچکی دارند و بصورت دستی هستند ولی معمولا آسیاب یکدست و خوبی میدهند.
  • آسیاب های کوچک برقی:  آسیاب های برقی جمع و جور که در فضا صرفه جویی می کنند و برای استفاده خانگی راحت هستند. آنها معمولاً دارای تیغه های کوچکتری هستند اما هنوز هم می توانند اندازه آسیاب ثابت مناسب برای روش های مختلف دم آوری را ارائه دهند.

آسیاب های سایز مدیوم

این مدل آسیاب ها که عموما تیغه ها در ورودی مخزن قرار دارند و سایز کوچکتری دارند, مقرون به صرفه و عملکرد مناسبی دارند. به خاطر استفاده از تیغه های مخروطی آسیاب دقیق تری دارند و برای اسپرسو مناسب است.

آسیاب های سایز بزرگ

این مدل های برای طرفداران جدی خانگی طراحی شده. هزسنه نسبتا بالا و همینطور دقت بسیار بالا در آسیاب کردن دانه قهوه و یکدست بودن آسیاب کاملا مناسب برای تهیه هر مدل قهوه میباشند.

تاثیر و نقش درجه آسیاب قهوه 

وقتی در مورد آسیاب قهوه صحبت میکنیم منظور این است که جقدر دانه های قهوه باید ریز یا درشت باشد. اندازه آسیاب به این بستگی دارد مه تکه های دانه قهوه بعد از خرد شدن چه اندازه باشد. یک مثال ساده برای فهم بهتر این میتواند باشد که سبزیجات وقتی خرد میشوند تکه های بزرگ برای خورشت مناسب است و تکه های ریزتر برای سوپ. اندازه قهوه هم بسته به میزان اندازه ای که دارند برای دستگاه های مختلف فرق دارند.

اندازه قهوه آسیاب شده بر میزان استخراج قهوه تاثیر زیادی دارد. هر چه اندازه سایز ریزتر باشد سرعت عصاره گیری نیز بیشتر است. به دست آوردن درجه آسیاب مناسب قهوه به این معنی است که بهترین طعم را از دانه های قهوه استخراج میکنید بدون اینکه طعم قهوه شما خیلی تلخ یا خیلی ضعیف شود.

انواع دستگاهای قهوه خانگی

قهوه ساز دریپ کافی یا قطره ای

دریپ کافی یکی از رایج ترین انواع دستگاهای خانگی اسن که معمولا از فیلتر های کاغذی استفاده میکنند. اندازه آسیاب این دستگاه ها درشت-متوسط میباشد. این اندازه آسیاب به آب این امکان را میدهد با سرعت مناسبی بین قهوه جریان پیدا کند و از تلخ شدن بیش از اندازه قهوه جلوگیری کند.

اسپرسو خانگی

اسپرسو خانگی محبوب عاشقان قهوه غلیظ می باشد. این دستگاها به درجه آسیاب بسیار ریز و تقریبا مانند پودر قند احتیاج دارد. یک آسیاب مناسب و یکدست تضمین میکند آب با سرعت مناسب عبور و عصاره گیری کند تا طمام عطم و عطر استخراج شده و اسپرسو غنی و خوشمزه به شما بدهد.

موکا پات

دستگاه قهوه موکاپات یکی از رایج ترین روش ها در خانه میباشد که قهوه غلیظ و خوشمزه ای میتوان از آن استخراج کرد. آسیاب قهوه برای موکاپات مانند اسپرسو ریز و یکدست است ولی توجه کنید باید اندازه آن کمی از اسپرسو درشتر باشد.

 

دستگاه اسپرسو کپسولی

این مدل از اسپرسو های با سرعت زیادی به محبوبیت رسیده اند و به خاطر قهوه یکسان و راحت بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. معمولا کپسول ها از قبل آماده شده اند و فقط کافی است که درون مخزن گذاشته و دکمه عصاره گیری را بزنید. .لی مدل هایی هستند که به شما این اجازه را میدهمد که از قهوه آسیاب شده نیز استفاده کنید. در این صورت باید از آسیاب متوسط تا ریز استفاده کنید.

فرنچ پرس

فرنچ پرس دستگاه ساده و پرطرفداری است که گاها دستوراعملی مانند دم کردن چای دارد. بخاطر حضور طولانی آب با پودر قهوه باید از آسیاب درشت استفاده کنید تا قهوه شما تلخ یا اور نشود

قهوه پور اور

در این دستگاه ها میزان آب و کنترل جریان در اختیار شما است و این کنترل به شما اجازه میدهد تا قهوه بسیار خوشمزه و غنی داشته باشید. اندازه متوسط یا ریز برای این مدل مناسب است. جریان یکنواخت عبور آب باعث عصاره گیری متعادل و خوش طعمی می شود که محبوب و پرطرفدار است.

 

مقایسه اندازه دانه 

اندازه مناسب سایز آسیاب

دستگاه قهوه

ماسه درشت یا آرد سوخاری

مدیوم - درشت

قهوه دریپر

شکر یا شن

بیسار ریز و پودری

اسپرسو خانگی

دانه های شکر

ریز

موکاپات

دانه های نمک

متوسط - درشت

روش پور اور

پودر سوخاری

درشت

فرنچ پرس

 

ویژگی های آسیاب قهوه و نحوه تنظیم آن

مقایسه آسیاب مته ای یا قیفی با آسیاب تیغه ای

آسیاب مته ای دانه های قهوه را بین دو سطح ساینده خرد میکندد و در نتیجه اندازه آسیاب ثابت تری دارند. تنظیم درجه آسیاب در این مدل راحت و کنترل دقیق تری دارند. این کنترل دقیق این امکان به شما میدهد تا برای انواع روش ها دم آوری بتوانید قهوه خودتان را نتظیم کنید.

آسیاب تیغه ای از تیغه های چرخان برای خرد کردن دانه های قهوه استفاده میکند که در نتیجه اندازه و سایز پودر قهوه خیلی دقیق نیست. این مدل آسیاب ها به خاطر مقرون به صرفه بودن مورد توجه هستند ولی باید توجه کرد که آسیاب دقیقی نیستند.

ویژگی های آسیاب و قابلیت تنظیم

 

  • میزان آسیاب همگن: اینکه چه درجه ای از آسیاب برای شما مناسب است بسیار مهم و حیاتی است.  در آسیاب مته ای به دلیل اینکه دانه های قهوه بین دو سطح ساینده خرد میشود اندازه آسیاب ثابت‌تری دارند. این مدل برای روش های دم آوری که به کنترل دقیق از آسیاب نیاز دارند بسیار مناسب هستند.

 

آسیاب تیغه ای به علت اینکه از تیغه های چرخان برای خرد کردن دانه های قهوه استفاده میکنند که در نتیجه اندازه ذرات ناهموار میشود. 

 

  • قابلیت تنظیم بودن: روش های مختلف دم کردن به اندازه های آسیاب خاص خودشان را دارند و داشتن آسیابی که قابلیت تنظیم باشد بسیار انعطاف پذیری خوبی برای هر مدل دم آوری مناسب خواهد بود.

 

مرور بر امکانات آسیاب قهوه

مدت زمان آسیاب

بعضی از مدل های آسیاب قهوه دارای تنظیم زمان آسیاب قهوه است که این به یکپارچگی و کنترل پودر قهوه کمک میکند.

هوپر و مخزن آسیاب

سایز و گنجایش مخزن آسیاب بیان کننده این است که در هر دفعه چه مقدار شما میتوانید آسیاب کنید

درجه آسیاب

درجه آسیاب به شما کمک میکند تا راحتتر بتوانید میزان آسیاب پودر قهوه خودتان را تعیین کنید و بسته به نوع دم آوری درجه آن را تغییر بدهید.

سهولت در تمیزکردن

هنگام انتخاب آسیاب حتما به این نکته توجه کنید که نحوه تمیز کزدن آسیاب راحت باشد چون آسیاب قهوه احتیاج به تمیز کردن مداوم و منظم دارد.

کیفیت ساخت

همیشه بر روی محصولات با کیفیت سرمایه گذاری کنید تا در طول زمان نتایج آن یکسان باشد.

 

نحوه تنظیم آسیاب قهوه

کالیبره کرده آسیاب و تنظیم آن به شما کمک میکند که بهترین نتیجه را از دستگاه خودتون بگیرید. کالیبره درست باعت عصاره گیری متعادل با حداکثر عطر و طعم خواهد بود  در صورتی که نتظیم نبودن آسیاب احتمال عصاره گیری بیش از حد یا کم را در پی خواهد داشت.

برای تنظیم آسیاب اول از همه با توجه به توصیه هایی که داده شده در بالا درجه آسیاب قهوه را تعیین کنید. درجه آسیاب را در نزدیکترین درجه احتمالی نتظیم کنید و سپس با آزمون و خطا درجه آسیاب خود را نتظیم کنید. هر دفعه با تغییر جزیی درجه آسیاب نتیجه را بررسی کنید تا به بهترین نتیجه برسید. در آخر نتظیم به دست آمده را ثبت کنید تا در دفعات بعدی راحتتر از آن استفاده کنید.

چند نکته مهم:

  • اطمینان حاصل کنید که آسیاب شما تمیز و عاری از هرگونه قهوه باقی مانده از قبل باشد. تمیز نکردن مداوم قهوه بر عملکرد و دقت آسیاب تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • آگر آسیاب شما مدام گرفتگی دارد سعی کنید از درجه درشت تر استفاده کنید و مرتب دستگاه را تمیز کنید تا از مسدود شدن مسیر پودر قهوه جلوگیری کنید.
  • اگر طعم قهوه شما تلخی بیش از اندازه یا طعم ضعیفی دارد باید درجه آسیاب را نتظیم کنید. البته به پارامترهای دیگر مانند درجه آب, فشار دستگاه و مدت زمان نیز توجه کنید.


دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.