چگونه یک قهوه ایده‌آل با موکاپات درست کنیم؟
چگونه یک قهوه ایده‌آل با موکاپات درست کنیم؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۲

قهوه ساز موکا پات یک نماد از فرهنگ قهوه‌خوری ایتالیایی است و یکی از معروف‌ترین دستگهای دم‌آوری قهوه در جهان است. طراحی آیکونیک و سادگی استفاده و همچنین دسترسی وسیع این دستگاه این امکان را به شما می‌دهد تا به راحتی از نوشیدن یک قهوه خوشمزه لذت ببرید. این روش یکی از محبوبترین روش های تهیه قهوه در خانه است. پس اگر به دنبال خرید دستگاه موکاپات هستید و یا سالهاست دارید از آن استفاده می‌کنید با ما در این مقاله همراه باشید تا بهترین روش برای درست کردن قهوه موکاپات را به دست آوریم.

بررسی و تحلیل قهوه‌ساز موکا‌پات

قبل از اینکه ببینم چگونه می‌توان دم‌آوری قهوه موکاپات را بهبود دهیم، بیایید دستگاه موکاپات را بررسی کنیم. بیشتر موکاپات ها از آلومینیوم یا استیل ساخته شده‌اند و دارای سه بخش است: محفظه پایین، فیلتر و محفظه بالایی. بهترین و مناسبترین روش برای تهیه قهوه با موکاپات استفاده از اجاق گازی است. پیشنهاد می‌شود اگر از اجاق برقی استفاده می‌کنید به دلیل اینکه گرما به میزان لازم به موکاپات نمیرسد از دستگاهای دیگه استفاده کنید.

چگوه قهوه با موکاپات درست کنیم؟

برای درست کردن قهوه با موکاپات ابتدا درون محفظه پایینی به اندازه سه چهارم – تا زیر سوپاپ – با آب پر می‌کنیم. پودر قهوه را درون سبد یا بسکت می‌ریزیم تا کامل پر بشود. دقت کنید در این مرحله اصلا لازم نیست قهوه را فشرده کنیم. در مرحله آخر محفظه بالایی را می‌بیندیم و موکاپات را بر روی اجاق گاز قرار می‌دهیم.

با به جوش آمدن آب در محفظه پایین و تولید بخار آب، فشار بخار آب باعث حرکت آب به درون سبد قهوه می‌شود و عصاره‌گیری قهوه انجام می‌شود و قهوه دم‌آوری شده با کمک بخار آب وارد محفظه بالا می‌شود.

موکاپات در تئوری همانند دستگاه اسپرسو عمل می‌کند. هر دو دستگاه از فشار بخار آب برای عصاره‌گیری استفاده می‌کنند. تفاوت این دو روش در میزان فشار است که در موگاپات فشار آب کمتری است و زمان بیشتری نسبت به دستگاه اسپرسو لازم دارد. دقت کنید با اینکه دستگاه موکاپات قهوه اسپرسو تولید نمی‌کند ولی همچنان یک فنجان قهوه خوشمزه، سنگین و سرشار از طعم و عطر تولید می‌کند.

نکاتی برای دم‌آوری با دستگاه موکاپات

رایجترین اشتباهی که در مورد دستگاه موکاپات رخ می‌دهد اضافه کردن آب بالاتر از سوپاپ ایمنی است. اگر آب فراتر از سطح سوپاپ باشد، فشار زیادی ایجاد می‌کند. از دیگر خطاهای رایج می‌توان ریختن آب سرد یا فشره کردن قهوه درون بسکت اشاره کرد.

باید توجه داشت میزان درجه آسیاب پودر قهوه برای موکاپات “ریز” است ولی نه به اندازه میزان اسپرسو توجه داشته باشید که حتی استفاده از پودر ریز میتواند به دستگاه شما آسیب برساند.

سرانجام استفاده از آب گرم (تازه جوشیده) بهترین حالت است زیرا سرعت استخراج را افزایش میدهد، جلوی سوختن قهوه را می‌گیرد و از ایجاد طعم فلزی جلوگیری می‌کند. پس از رعایت این نکات موکاپات را بر روی اجاق گاز با دمای متوسط – پایین قرار دهید و درپوش را ببندید، سپس بگذارید حدود یک دقیقه مرجله عصاره‌گیری انجام بگیرد.

قهوه عصاره‌گیری شده با موکاپات معمولا قهوه سنگین و پر از طعم و عطر است. بیشتر دستگاه‌های موکاپات از پیش فرض نسبت قهوه به آب حدود 1:7 استفاده میکند که این میزان برای درست کردن قهوه‌های پایه اسپرسو در صورتی که دستگاه اسپرسو ندارید نیز مناسب است.

پیشنهاد گروه تولید قهوه مولینان: بهتر است برای قهوه برزیل از آب سرد استفاده کنید تا طعم شکلاتی بیشتری داشته باشیدو برای قهوه‌های آفریقا بهتر از آب گرم استفاده کنید تا سرعت استخراج را افزایش دهید تا طعمهای گل و میوه بیشتر استخراج شود. همچنین بهترین میزان قهوه میتوانید از 11 گرم قهوه به ازاء هر 100 میلی‌لیتر آب استفاده کنید.

پس از عصاره‌گیری بلافاصله محفظه پایینی را با آب سرد خنک کنید تا از رسیدن حرارت زیاد به محفظه بالا و سوختن قهوه جلوگیری کنید.

برای مطالعه بیشتر در زمینه قهوه به روش موکاپات این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم: بهترین انتخاب برای یک قهوه خوشمزه با موکاپات کدام است؟

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.