چگونه می‌توانیم در خانه قهوه اسپرسو بهتری داشته باشیم؟
چگونه می‌توانیم در خانه قهوه اسپرسو بهتری داشته باشیم؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۲

بعد از پاندمی و شیوع کورونا،  قهوه دوستان بیشتری تمایل پیدا کردند که قهوه خودشان را در خانه تهیه و مصرف کنند. فراگیر شدن آموزش تهیه قهوه نیز به این امر بسیار کمک کرده است هم اکنون رستری‌ها و کافی‌شاپ‌های زیادی دوره‌ها یا کلاس‌هایی در جهت کمک به مردم ارائه می‎دهند تا اطلاعات بیشتری در مورد قهوه تخصصی و همچنین نحوه تهیه درست آن در منزل آموزش دهند. با این حال، درست کردن اسپرسو همچنان سخت و تخصصی است حتی بعضی از باریستاهای باتجربه گاهی اوقات برای درست کردن یک اسپرسو ایده‌ال دچار مشکل می‌شوند. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات و نکات مفیدی به شما دوست داران قهوه آموزش دهیم تا هرچه بهتر و راحتتر از قهوه اسپرسو خودتان لذت ببرید. 

چگونه قهوه اسپرسو بهتر در خانه درست کنیم؟

حتی در یک کافه نیز باریستا میتواند با چالش برای یک شات اسپرسو مواجه شود دلیل آن پارامترهای مختلفی که باید رعایت شود مانند: دمای آب، میزان قهوه، درجه آسیاب، عملکرد فرد و زمان عصاره گیری همچنین بخاطر زمان کم پرسه عصاره‌گیری میزان دقت فرد باید بیشتر باشد. به طور طبیعی فردی که تجربه کمتری دارد بیشتر در معرض اشتباه خواهد بود و این ممکن است برای فرد دلهره‌آور باشد. با این حال با تجهیزات درست و دانش مناسب تهیه اسپرسو در خانه میتواند ساده و لذت بخش باشد.

سرمایه گذاری بر روی تجهیزات با کیفیت

در مرحله اول خرید تجهیزات با کیفیت بالا و قابل اعتماد برای تهیه اسپرسو در خانه بسیار مهم است. اسپرسوساز و آسیاب هر دو بسیار مهم هستند. شما به یک آسیابی احتیاج دارید که نه تنها به میزانی که لازم است قهوه آسیاب کند بلکه به اندازه مناسب ریز آسیاب شود. وقتی در مورد اسپرسوساز صحبت می‌شود انواع مختلف وجود دارد که از نظر کیفیت، قیمت و نوع متفاوت هستند. از جمله مدل دستی، نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک قابل انتخاب است. باید به دنبال یک دستگاه اسپرسوساز خانگی باشید که آب را به طور مساوی در میان پورتافیلتر پخش کند علاوه بر این، باید فشار و دمای ثابتی را در طول فرآیند استخراج حفظ کند. همچنین از نظر ساختار و مواد استفاده شده مقاومت بالایی داشته باشد تا در طول سالها بتواند در برابر قفل شدن پورتافیلتر و عبور آب داغ با فشار بالا در هدگروپ مقاومت داشته باشد.

استفاده از آئروپرس برای داشتن قهوه به سبک اسپرسو

 اگرچه دستگاه های اسپرسوساز خانگی رده بالاتر تمایل به تولید اسپرسو با کیفیت بهتر دارند، اما هزینه بیشتری نیز دارند و بنابراین برای طیف وسیعی از مردم کمتر در دسترس هستند.

 در نهایت، این بدان معنی است که برخی از افراد از AeroPress برای تقلید از اسپرسو استفاده می کنند و نوشیدنی غلیظ تری تولید می کنند. با این حال، باید توجه داشت که از آنجایی که AeroPress از فشار بسیار کمتری نسبت به دستگاه اسپرسوساز سنتی استفاده می کند، نتایج یکسانی را ایجاد نمی کند. این دستگاه اغلب به عنوان یک اسپرسوساز ارزان قیمت به بازار عرضه شده است ولی نمیتوانید یک شات قهوه اسپرسو واقعی داشته باشید اما یک قهوه با غلظت مناسب با یک هزینه بسیار کمتری خواهید داشت.

تهیه قهوه با کیفیت

به این علت که اسپرسو یک قهوه بسیار غلیظ است استفاده از یک قهوه باکیفیت بسیار مهم است. ترکیب کردن معمولاً برای اسپرسو استفاده می‌شود، زیرا تمایل به تولید پروفایل‌های خوش طعم‌تر دارند. با این حال، قهوه تک منشا برای اسپرسو نیز کار می کند – و به شرطی که تعادلی از اسیدیته، شیرینی و تلخی داشته باشد، به خوبی کار می کند.

همچنین طیف وسیعی از عوامل دیگر وجود دارد که باید هنگام انتخاب قهوه ای که به بهترین وجه با ترجیحات شما مطابقت دارد در نظر بگیرید: 

منشا قهوه: مانند آمریکای جنوبی یا آفریقا و آسیا

نوع دان قهوه: به عنوان مثال بوربون، گیسا یا تیپیکا

روش فرآورینچرال واش یا روش تخمین

چگونه یک شات اسپرسو در خانه درست کنید

در کافی‌شاپ‌های سراسر جهان، باریستاها طیف وسیعی از متغیرها را برای تهیه اسپرسو با کیفیت بالا تغییر می‌دهند:

  • دوز (مقدار قهوه آسیاب شده ای که استفاده می کنید)
  • بازده (کل مقدار قهوه مایعی که استخراج می کنید)
  • کل زمان استخراج
  • دمای آب (به طور ایده آل بین 90 درجه سانتی گراد و 96 درجه سانتی گراد، یا 195 درجه فارنهایت و 205 درجه فارنهایت)
  • اندازه آسیاب

سه متغیر اصلی که باید روی آن تمرکز کرد عبارتند از دوز (اگرچه در هنگام استفاده از ماشین‌های فوق خودکار کمی سخت‌تر است)، بازده و زمان استخراج. شما باید فقط یک متغیر را در یک زمان تغییر دهید. به عنوان مثال، پیشنهاد می شود که اندازه آسیاب را تنظیم کنید و دوز و عملکرد را ثابت نگه دارید. این به طور اجتناب ناپذیری بر زمان کل استخراج اثر خواهد داشت. می توانید از 18 گرم قهوه استفاده کنید و تا زمانی که حدود 40 گرم اسپرسو به دست آورید، آن را استخراج کنید. پس از آن باید قهوه خود را بچشید. اگر طعم ها تلخ تر هستند، باید از اندازه آسیاب درشت تر استفاده کنید. برعکس، اگر طعم قهوه ترش است، اندازه آسیاب ریزتر را امتحان کنید.

با فرض اینکه دستگاه شما می تواند به فشار کافی برای اسپرسو تامین کند عامل اصلی که می تواند بر اسپرسو شما تأثیر بگذارد اندازه سبد پورتافیلتر است. به عنوان مثال، فرض کنید که یک رستر توصیه می کند از 19 گرم قهوه استفاده کنید. اگر پورتافیلتر شما نمی‌تواند بیش از 14 گرم قهوه داشته باشد، باید دوز، عملکرد، زمان استخراج و اندازه آسیاب خود را تغییر دهید. برخی از ماشین‌های ارزان‌تر ممکن است از پورتافیلترهای تحت فشار نیز استفاده کنند که آب را از سوراخ کوچکی در سبد پورتافیلتر عبور می‌دهد تا فشار اضافی اضافه کند. اگر یکی از این دستگاه ها را دارید، باید قهوه خود را کمی درشت تر از حد معمول آسیاب کنید.

از طرف دیگر، می‌توانید یک پورتافیلتر کمی بزرگ‌تر نیز خریداری کنید که می‌تواند قهوه بیشتری را در خود نگه دارد.

چگونه بهترین قهوه را برای اسپرسو خود انتخاب کنیم؟

اگرچه خوردن قهوه اسپرسو در خانه قطعا به مهارت و تمرین نیاز دارد، اما استفاده از قهوه با کیفیت بالا اولین قدم مهم است.

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که قهوه وقتی تازه است طعم بهتری دارد. با این حال، قهوه برشته شده نیاز به گاز زدایی دارد (زمانی که دانه ها گازهای محبوس شده در داخل، عمدتا دی اکسید کربن را آزاد می کنند)، بنابراین به تاریخ برشته شدن توجه کنید. بسیاری از متخصصان قهوه استفاده از قهوه را توصیه می کنند که یک هفته یا بیشتر از تاریخ برشته شدن آن گذشته است، تا انتشار گازها مانع استخراج نشود. قهوه ای که مدت زمان کافی گاز زدایی نشده باشد، می تواند طعم قابضی در فنجان داشته باشد.

در مرحله دوم، مهم است که به خاطر داشته باشید که چگونه اسپرسوی خود را می نوشید. به عنوان مثال، آیا از شیر برای لاته استفاده می کنید، برای تهیه یک آمریکانو آب اضافه می کنید، یا فقط اسپرسوی می نوشید؟

روش ترجیحی شما برای مصرف اسپرسو بر روی قهوه ای که باید استفاده کنید تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک نوشیدنی مبتنی بر شیر درست کنید، ممکن است یک ترکیب یا منشاء آمریکای جنوبی بهترین نتیجه را داشته باشد. از طرف دیگر، یک قهوه اتیوپی را می توان به عنوان اسپرسوی میل کرد. 

به دست آوردن یک شات قهوه عالی به زمان و تجربه نیاز دارد. با تمرین و کسب تجربه کافی به تدریج شاهد بهبود اسپرسو خود خواهید بود. همانطور که گفته شد در کنار داشتن تجهیزات باکیفیت، قهوه تازه رست و با کیفیت نیز بسیار مهم و حیاتی است. در مجموعه مولینان همیشه سعی در ارتقا کیفیت محصولات و نزدیک شدن به انتظار و سلیقه شما مشتریان است. شما می‌توانید در فروشگاه ما برای هر نوع فرآوری قهوه مورد نظر خودتان مانند اسپرسو طیف وسیع و متنوع از قهوه های ترکیبی یا سینگل اورجین پیدا کنید. لطفا نظرات و یا سوالات خودتان را با ما اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.