۱۴ ایده فوق العاده برای استفاده کردن از تفاله قهوه
۱۴ ایده فوق العاده برای استفاده کردن از تفاله قهوه
۱۴۰۳/۰۵/۰۲

شاید برای شما کمی عجیب باشه که تفاله قهوه که شما هر روز آن را دور می‌ریزید ممکن است استفاده های بسیار جالبی داشته باشد. فرقی نمیکند قهوه سینگل اورجین یا قهوه ترکیبی استفاده کنید تفاله آن میتواند برای محیط زیست مفید باشد.در این مقاله لیستی از پیشنهاد‌ها برای استفاده مجدد از قهوه به شما می‌دهیم از استفاده آن بصورت کود طبیعی تا به عنوان یک محصول موثر برای پوست صورت.

کمپوست

گرم، مرطوب و غنی از نیتروژن، تفاله قهوه گزینه بسیار خوبی برای کوددهی گیاهان است. میتوان تفاله قهوه را با خاک مخلوط کرد ولی این کار باعث می‌شود که فرایند تجزیه به کندی انجام بگیرد پس بهتر است که با دیگر کودهای مخلوطش کنید تا بر اثر گرما پوسیدگی، به سرعت تجزیه آن کمک کند.

خوشبو کننده یخچال

تفاله قهوه جذب کننده رایحه است و به خوبی مانند پکینگ پودر می‌تواند در جذب بوهای بد یخچال عمل کند. نیتروژن همانند سولفور در هوا باعث جذب رایحه نامطبوع می‌شود. در مجموع از تفاله قهوه برای هر محیطی که رایحه نامطبوع وجود دارد قابل استفاده است.

آب کردن یخ های پیاده‌روها با تفاله قهوه 

تفاله قهوه را برای آب کردن یخهای جاده‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. ترکیبات شیمیایی قهوه باعث می‌شود دمای انجماد آن زیر نقطه انجماد آب باشد و همچنین به دلیل نوع بافت شنی که تفاله قهوه دارد به آن اجازه می‌دهد نیروی کششی بیشتری بر روی قهوه ایجاد کند که این امر بیشتر کمک می‌کند تا یخ ذوب شود.

افزایش گل‌دهی گیاهان

زمان هایی که PH خاک گیاهان گل‌دار بالاتر از حد نرمال باشد باعث می‌شود که گیاه نتواند به میزان کافی گل بدهد بنابراین تفاله قهوه به دلیل سرعت تجزیه پایین که دارد به آرامی  PH خاک را تنظیم میکند و تاثیر زیادی در میزان گل دادن گیاه شما خواهد داشت.

رهایی از حلزون‌های باغچه

حلزون‌ها محیط اسیدی که تفاله قهوه درست می‌کند را دوست ندارند و از عبور کردن از روی تفاله قهوه اجتناب می‌کنند. اگر باغی دارید و از حضور حلزونها در همه جا ناراحت هستید، تفاله قهوه راه حل بسیار کارآمدی برای شما خواهد بود. فقط این نکته را رعایت کنید که از ریختن آن در زیر گلها و یا گیاهانی که محیط قلیایی دوست دارند اجتناب کنید.

شاید علاقه به این مقاله داشته باشید: ده مورد از فواید قهوه که شاید شما نمی‌دانستید

لایه بردار پوست

تفاله قهوه بافتی شبیه شن دارند بنابراین می‌توانند به عنوان یک ماده پاک کننده طبیعی استفاده کرد. می‌توانید مستقیما این ماده را بر روی پوست خود استفاده کنید تا سلول های مرده پوست را پاک کند و منافذ مسدود پوست را تمیز کند. 

تمیز کننده وسایل آشپزی با کمک تفاله قهوه 

همانگونه که گذشتگان از ماسه برای تمیز کردن ظروف خود استفاده میکردند شما هم میتوانید از تفاله قهوه برای تمیز کردن تابه‌های پخت و پز خود استفاده کنید.

پاک کننده دست

از قهوه برای پاک کردن صورت استفاده می‌کنید تا سلول های مرده را از بین ببرد و پوست شما را نرم کند، همچنین می‌توانید برای از بردن آلودگی و جرم های دستان خود و داشتن رایحه مطبوع دست نیز از آن استفاده کنید.

طعم دهنده گوشت

به علت داشتن بو و طعم دودی تفاله قهوه می‌توانید برای طعم دار کردن گوشت خودتان از آن استفاده کنید تا رایحه دودی و خوشمزه ای به گوشت شما بدهد.

کهنه کردن آثار هنری

اگر می خواهید به کاغذ کاردستی جلوه آنتیک تری بدهید، سعی کنید آن را با تفاله قهوه آغشته کنید. در واقع، تفاله قهوه به شما کمک می کند تا بسیاری از پروژه های هنری و صنایع دستی را به گونه ای رنگ آمیزی کنید که به طور طبیعی کهنه به نظر برسند.

 موهای شفاف با استفاده از تفاله قهوه 

اگر موهای تیره مانند شاه بلوطی یا سیاه دارید، تفاله قهوه نه تنها به پاک کردن کثیفی از موهای شما کمک می کند، بلکه ماهیت اسیدی به نرم شدن موهایتان نیز کمک می کنند.

تیره کردن چوب

تفاله قهوه میتواند هر چیزی را که میخواهید تیره کند. این شامل چوب نیز می‌شود می‌توانید آن را با کمی تفاله مخلوط کنید و برای تیره کردن چوب از آن استفاده کنید تا پس از خشک شدن ظاهری طبیعی به چوب بدهد.

 دور کردن حیوانات مزاحم

به غیر از ماهیت اسیدی تفاله قهوه، بوی قهوه باعث فراری حشرات موذی و حتی گربه ها می‌شود ولی باید به این نکته توجه کیند که قهوه ماهیت اسیدی دارد و نمی‌شود هر جایی آن را بریزید.

 تفاله قهوه غذای مقوی برای کرم های خاک

هر چقدر حلزون ها و حشرات موذی از تفاله قهوه متنفر هستند، کرم های خاکی عاشق آنها هستند و تکه ای بزرگتر تفاله قهوه که با خاک مخلوط شده عذای مغذی برای کرم ها خواهد بود.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.