قهوه فوری چیست؟ انواع آن و تفاوت آن با دیگر قهوه‌ها
قهوه فوری چیست؟ انواع آن و تفاوت آن با دیگر قهوه‌ها
۱۴۰۳/۰۵/۰۲

قهوه فوری، قهوه آماده و یا پودر قهوه، یک قهوه سریع، آسان و ارزان (نسبت به دیگر روش های درست کردن قهوه) است. برای نوشیدن این قهوه فقط کافی است مقداری از گرانول قهوه فوری را در یک فنجان بریزید و روی آن آب داغ بریزید و تمام! به همین راحتی شما یک لیوان قهوه دارید. بخاطر دسترسی آسان و نحوه درست کردن سریع بسیاری از افراد این مدل قهوه را ترجیح می‌دهند ولی بیاییم بیشتر با قهوه فوری آشنا بشویم و فرق آن را با دیگر روشها بشناسیم. 

قهوه فوری چگونه تولید می‌شود؟

نکته اول اینکه قهوه فوری از دان های قهوه که رست شده است و سپس آسیاب و دم‌آوری شده است به دست می‌آید. این روش بسیار شبیه روش درست کردن قهوه، مانند اسپرسو با پودر قهوه است. 

بعد از رست کردن قهوه آن را  فیلتر کرده و تفاله قهوه را جدا کرده و سپس قهوه  را درون دیگ های بخار بزرگی قرار داده و در دمای 70 درجه سانتیگراد آب درون محلول قهوه را به بخار تبدیل کرده و از قهوه جدا نموده. این عمل باعث میشود غلظت قهوه تا 50 درصد افزایش پیدا کند و محلول غلیظی مانند عسل به دست آید. مرحله بعدی به دو روش متفاوت انجام می‌گیرد: روش اسپری و روش انجماد

انواع روش های تولید قهوه فوری: مقایسه روش انجماد با روش اسپری

روش اسپری:

در این روش، قهوه غلیظ شده در درون یک سیلندر بلند اسپری می‌شود این سیلندر دمای حدود 248 سانتیگراد دارد که باعث می‌شود رطوبت قهوه بلافاصله بخار شود و محصول نهایی به صورت پودر قهوه در انتهای سیلندر جمع می‌شود.

روش انجماد:

این روش در مقایسه با روش قبل روشی سختر و پیچیده‌تر است ولی بیشتر خواص قهوه مانند عطر و طعم حفظ می‌شود. روش انجماد با قهوه غلیظ شده همانند روش قبل آغاز می‌شود ولی بجای سیلندر با دمای بالا به مخزنی با دمای منفی 50 درجه سانتیگراد منتقل می‌شوند. سپس یک مرحله تصعید بر روی قهوه منجمد انجام می‌گیرد تا آب باقی مانده هم گرفته شود در این مرحله قهوه منجمد وارد لوله های کم فشار با دمای 60 درجه سانتیگراد شده در این مرحله بخار آب به سرعت با ایجاد خلاء گرفته می‌شود و محصول نهایی به دست می‌آید.

مقایسه قهوه کلدبرو با قهوه فوری

تفاوت این دو قهوه در روش درست کردن آن است و نه در نوع دان قهوه استفاده شده چون از هر مدل قهوه می‌شود استفاده کرد. در روش کلدبرو ازقهوه با آسیاب درشت استفاده میشود و با آبی که در دمای اتاق می‌باشد بین 12 تا 24 ساعت پروسه استخراج انجام میگیرد برای آشنایی بیشتر با قهوه کلدبرو میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه در خانه قهوه کلدبرو درست کنیم؟

قهوه کلدبرو نسبت به دیگر قهوه ها کافئین بیشتری دارد چون زمان زیادی برای استخراج وجود دارد و همچنین این قهوه پایه درست کردن بسیاری قهوه ها است که با مخلوط آن با شیر به دست می‌آید که این باعث می‌شود میزان کافئین آن کمتر شود. قهوه کلدبرو بعد از درست شدن تا چندین روز میتوان نگهداری کرد و با اضافه کردن آب میتوان میزان کافئین آن را کم کرد.

مقایسه قهوه فوری با اسپرسو

اسپرسو نسبت به سایر قهوه‌ها دیگر دارای کافئین بیشتری است چون میزان آب کمی دارد و همچنین در مقایسه با قهوه فوری دارای عطر و طعم بسیار قوی‌تری است. همچنین اسپرسو معمولا از آسیاب کردن قهوه تازه درست قبل از عصاره‌گیری به دست می‌آید بنابراین بالاترین میزان خصوصیات قهوه را در خود دارد و این برای قهوه دوستان یک امتیاز بسیار زیادی است. بر خلاف قهوه فوری که از اسمش پیداست اسپرسو نیازمند تجهیزات و زمان مناسب است و همچنین برای بهترین گرفتن نتیجه نیاز به تخصص و تجربه نیز است.

برای مطالع بیشتر: هر آنچه که باید در مورد قهوه اسپرسو بدانید

مقایسه قهوه فوری با پودر قهوه

پودر قهوه از آسیاب قهوه رست شده بر اساس نوع دم‌آوری است به طور مثال برای قهوه فرنچ پرس آساب درشت و یا برای اسپرسو آسیاب ریزتر استفاده می‌شد. تفاوت اصلی این دو این است که پودر قهوه در آب حل نمیشود ولی قهوه فوری در آب حل گشته و به عنوان ریالهوه میتوان استفاده کرد. ولی پودر قهوه باید عصاره‌گیری شود تا بتوان از آن استفاده کرد.

میزان کافئین در قهوه فوری

به طور متوسط میزان کافئین در قهوه فوری 57 میلیگرم در 240 میلیگرم است که این بسته به تولید کنندگان این محصول متفاوت است.

تاریخ قهوه فوری

بر طبق مدارک موجود در  Oxford Companion to American Food and Drink در سال 1771 اولین قهوه فوری توسط John Dring ثبت شده است. سپس در سال 1901 در آمریکا Dr. Sartori Kato اولین قهوه فوری که بسیار شبیه قهوه فوری اکنون است را ثبت کرده که در جریان جنگ جهانی اول قهوه فوری به طور گسترده برای سربازان تولید می‌شده است.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.