راهنمای کامل شناخت قهوه تک خاستگاه یا سینگل اورجین
راهنمای کامل شناخت قهوه تک خاستگاه یا سینگل اورجین
۱۴۰۳/۰۵/۰۲

قهوه تک خاستگاه یا سینگل اورجین نوعی قهوه است که از منطقه جغرافیایی و یا از یک مزرعه خاص به دست می ‌آید، نه اینکه ترکیبی از قهوه های مختلف از مناطق دیگر یا مزارع دیگر باشد. این بدین معناست که این مدل قهوه از یک شاخص طعمی و عطری منحصربفرد  برخوردار است و تمام جزییات پروسه کاشت تا برداشت آن مشخص است.

قهوه تک خاستگاه معمولا با قهوه اسپیشالتی در کنار هم قرار می‌گیرند به این دلیل است که تمرکز بر روی فرآوری و پرورش قهوه باعث تولید قهوه با طعم پیچیده و خاصی می‌شود که مورد علاقه قهوه دوستداران است.

همچنین قهوه قابلیت ردگیری توسط مصرف کننده را دارد و آنها میتوانند دقیقا بدانند این قهوه که دارند می‌نوشند از کدام منطقه خاص، در چه مزرعه و کدام کشاورز یا مجموعه آمده است.

به طور خلاصه قهوه تک خاستگاه در مورد طعم منحصربفرد و خصوصیات خاص قهوه که دارید است و تجربه کم نظیری در اختیار قهوه دوستان قرار داده است.

تفاوت قهوه تک خاستگاه و قهوه ترکیبی

تفاوت اصلی بین قهوه سینگل اورجین و قهوه ترکیبی در منطقه جغرافیایی است. قهوه تک خاستگاه از یک کشور و یا یک منطقه می‌آید ولی قهوه ترکیبی ممکن است از چندین نقطه مختلف در دنیا آمده باشد.

توجه داشته باشید دو قهوه تک خاستگاه میتوانند طعم و عطر مختلفی داشته باشند چون شرایط مختلفی مانند خاک، آب و شرایط آب و هوایی دارند. با توجه به منطقه هر قهوه این دسته از قهوه میتوانند طعم های کاملا مختلفی داشته باشند مانند طعم بلوبری، شکلات، دارچین، طعم خاک و طعم میوه‌های استوایی. همچنین اسیدیته و بادی کاملا مختص به خود دارند.

قهوه تک خاستگاه مورد توجه هرچه بیشتر دارد قرار می‌گیرند و کافی شاپ‌ها خیلی بیشتر از قبل درخواست قهوه تک خاستگاه نسبت به گذشته دارند و همچنین بیساری از تولید کنندگان قهوه ترجیح می‌دهند از این مدل قهوه استفاده کنند تا کیفیت خود را در یک سطح بالا حفظ کنند از سمت دیگر قهوه دوستان برای کشف عطر و طعم جدید و پیچیده بیشتر از هر زمانی به دنبال و کشف این دسته قهوه هستند.

برای مطالعه بیشتر :   بهترین فرمول برای قهوه ترکیبی چیست؟

موج قهوه تک خاستگاه از چه زمان شروع شد؟

صنعت قهوه اسپیشالتی حدود 15 سال پیش با توجه به تقاضا بازار شروع به عرضه قهوه سینگل اورجین و با کیفیت کرد. و با توجه به این که برندهای بزرگ صنعت قهوه با سرعت کمتری به تغییرات واکنش نشان می‌دهند امروزه آنها هم اقدام به اضافه کردن قهوه تک خاستگاه به لیست خودشان کردند.

یکی از مزیتهای بوجود آمده برای برندهای رستری این است که آنها در هزینه های حمل و زمان صرفه جویی میکنند و بجای جمع آوری قهوه به طور مثال کلمبیا از تمام نقاط کشور که هزینه حمل را بالا می‌برد، قهوه مورد نظرشان را از یک یا چند مزرعه تامین میکنند. این اقدام همچنین باعث بالا رفتن کیفیت محصولشان می‌شود. از سمت دیگر این امر باعث کوتاه شدن دست دلالان شده و به بالا رفتن سود کشاورزان و به طبع بالا رفتن تجهیزات، کیفیت و نگهداری قهوه شده است.

وسعت مختلف قهوه سینگل اورجین 

قهوه سینگل اورجین به قهوه‌ای از یک منطقه جغرافیایی باشد گفته می‌شود که میتواند یک منطقه یا حتی یک کشور باشد. خاک هر کشور ممکن است در نقاط مختلف متفاوت باشد همچنین میزان بارندگی و عوامل دیگر آن نیز مختلف باشد. به طور مثال کشور هندوراس مناطق مختلف آن شرایط کاملا متفاوتی دارند برای همین در این کشور قهوه سینگل اورجین به مناطق کوچک گفته می‌شود.

قهوه میکرو-لات بالاترین کیفیت در قهوه های تک خاستگاه دارند چرا که تنها از یک مزرعه یا چندین مزرعه کنار هم به دست آمده است. در این مزارع بالاترین کیفیت و توجه را برای کشت دان قهوه انجام می‌دهند تا بالاترین کیفیت را تولید کنند. 

یکی از نکات مثبت میکرو- لات‌ها حمایت از مزرعه داران برای فروش محصولات خودشان به یک قیمت منصفانه است و آن ها می‌توانند محصولات خودشان را به طور مستقیم و بدون واسطه به فروش برسانند که این امر باعث می‌شود با قیمت و سود بالاتری کشاورزان محصولات خودشان را بفروشند.

چرا قهوه تک خاستگاه طعم و عطر بهتری دارد؟

به طور خلاصه می‌توان گفت قهوه‌های ترکیبی که طیف وسیعی از دان قهوه را می‌تواند در بر بگیرد برای کسانی مناسب است که فقط به دنبال نوشیدن قهوه هستند و توجه خاصی به عطر و طعم ندارند اما قهوه تک خاستگاه برای کسانی است که جزو دوستداران قهوه هستند و به دنبال کشف طعم و عطر جدید و لذت بردن از نوشیدن قهوه هستند.

تفاوت قهوه سینگل اورجین با قهوه ترکیبی:

هنگامی که قهوه ترکیب میشوند طعم و عطر آنها با یکدیگر ترکیب می‎شود و این باعث می‌شود عطر و طعم ها واضح نباشند و خیلی از نت‌های طعمی در هم همپوشانی شوند و عملا از بین بروند.

با ترکیب چندین دان مختلف قهوه با هم نقص هایی که دان قهوه ممکن است داشته باشد همپوشانی می‌شود و قابل تشخیص نخواهد بود به طور مثال اسیدیته بیش از حد و یا تلخی زننده دان های روبستا با ترکیب شدن با عربیکا کمتر می‌شود و به همین جهت قیمت تمام شده قهوه ترکیبی همانند کیفیت آن کمتر می‌تواند باشد.

معمولا قهوه ترکیبی از مخلوط چندین قهوه با پروفایل رست متفاوت است، این به این معنی است باعث به وجود آمدن طعم نامطلوب در فنجان قهوه می‌شود.

قهوه های سینگل اورجین معمولا اسیدیته کمتری دارند و برای کسانی که حساسیت به اسیدیته بالا دارند مناسبتر است.

بنابراین، قهوه تک خاستگاه یک گزینه جذاب برای علاقه‌مندان قهوه است که از طعم و مشخصات منحصربه‌فرد هر منطقه لذت ببرند. برند مولینان نیز با بیش از 10 سال سابقه در تولید قهوه با کیفیت، به عنوان یکی از پیشگامان استفاده از قهوه تک خاستگاه در بسته‌بندی و فروش قهوه‌های خود شناخته شده است. با انتخاب قهوه تک خاستگاه از برند مولینان، شما می‌توانید از طعمی اصیل و یکتا لذت ببرید و به حمایت از کشاورزان و مناطق تولید قهوه با کیفیت کمک کنید.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.