قهوه جامائیکا blue mountain چیست؟
قهوه جامائیکا blue mountain چیست؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

قهوه Jamaica blue mountain(JBM) مدت زیادی است که وجود داشته است. در واقع پیدایش مزارع قهوه جامائیکا را میتوان در دوران پادشاهی لوئی پانزدهم فرانسه دانست.
(JBM) به عنوان قهوه (لذیذ) با طعمی منحصر به فرد شناخته شده است. این باعث شده که تعداد زیادی از سودجویان سعی کنند از قیمت بالای آن، دسترس بودن تا حدی محدود و طعم مطلوب سود ببرند. در پاسخ صنعت قهوه موضع سختگیرانه ای برای حذف جعل کنندگان و جلوگیری از استفاده از نام (JBM) بر روی محصولات غیر قانونی اتخاذ کرده است.
اما قهوه ی (JBM) دقیقا چیست؟ چه چیزی آن را منحصر به فرد میکند؟ رابطه آن با قهوه اسپیشالتی چیست؟
ادامه ی مطلب را بخوانید تا متوجه شوید

تعریف قهوه Jamaica blue mountain :

 اول از همه ذکر این نکته مهم است که همه قهوه های جامائیکا به طور پیش فرض به عنوان قهوه بلو مانتین طبقه بندی نمی شود

این برچسب مخصوص قهوه هایی است که در یک منطقه و در ارتفاع خاصی رشد میکنند.

این منطقه در واقع یک منطقه 6000 هکتاری از رشته کوه Jamaica blue mountain  است که در شرق جزیره واقع شده است.اندازه ی این منطقه کشت قهوه (JBM) منحصرا توسط قانون مقررات صنعت قهوه در جامایکا تعیین میشود.

علاوه براین نه تنها قهوه (JBM) در منطقه منحصر به فرد خود رشد میکند بلکه تنوع خاص خود را نیز دارد .در این منطقه قهوه عربیکا از جمله جهش منحصر به فرد رقم Typica heirloom که به طور گیج کننده به نام JAMICA BLUE MOUNTAIN  نیز شناخته میشود رشد میکند.

این امر به ویژه در زمانی که بسیاری از کشاورزان به سرعت در حال جایگزینی انواع کم بازده تایپیکا هستند بسیار مهم است. تنوع های جدید تر ممکن است عملکرد بالاتر و مقاومت بهتری در برابر آفات و بیماری ها داشته باشد. اما با وجود این تولید کنندگان در منطقه BLUE MOUNTAIN  همچنان به کشت انواع منحصر به فرد خود ادامه می دهند.

با این حال در حالی که گونه (JBM) در منطقه همنام خود سازگار شده است در سایر نقاط جهان نیز رشد میکند با این حال  در حالی که ممکن است از نقطه ژنتیکی یکسان باشند این محصولات جامایکایی در تمام ویژگی های که (اصلی) را بسیار خاص میکند مشترک نیستند.

Jason Flynn که در بخش فروش و بازاریابی در “Trumpet Tree Coffee Factory”  که تولید کننده و صادر کننده 100% قهوه (JBM)  تک منشا کار میکند او اولین بار هفده سال پیش با قهوه جامایکا روبرو شد.

او میگویید گرچه نمیتواند با همه آب و هواها سازگار شود و مشخصات طعم با کیفیت خود را حفظ کند گونه BLUE JAMAICA در کنیا، اندونزی، پاپوا گینه نو، کامرون و هائیتی رشد می کند.

در نهایت ارتفاع یکی دیگه از جنبه های مهم تولید (JBM) است که باید در ارتفاع بیش از  3000فوت رشد کند.

اگر در ارتفاعی بین 1500 تا 3000 فوت(تقریبا 460 تا 915متر مربع)رشد کرده باشد طبقه بندی متفاوتی دریافت میکند

Jamaica high mountain supreme

مشخصات طعم و امتیازات منحصر به فرد:

بیایید با کاپینگ فنجان (JBM)  شروع کنیم .به طور کلی دارای طعم ملایم توصیف می شود همچنین گفته میشود که شکلاتی است بدون طعم تلخی.

قبل از شروع پردازش و تولید قهوه در “شروود فارست”  کورتنی میگوید که بیش از یک دهه وارد کننده (JBM) بوده است.

او میگوید(JBM) مشخصات طمعی منحصر به فردی دارد که با شیرینی تصفیه شده ملایم و خامه ای بدون تلخی قابل تشخیص است.

و اضافه میکند که متوجه نکاتی از گیاهان شیرین آجیل و شکلات می شود.

جیسون میگوید (JBM) یک قهوه ی کمیاب و منحصر به فرد با ویژگی های خاص است که آن را از تغییر متمایز میکند .به نظر من این بهترین قهوه جهان است.

یکی از عوامل کلیدی تاثیر گذار بر طعم آن شرایط منحصر به فرد رشد آن است.Blue Mountain  دارای برخی از شیب دارترین زمین های جهان هستند.در کنار این کورتنی میگوید که ترکیب خاک پوشش ابر و سرعت بلوغ کند همگی نقش دارند.

به دلیل شیب های زمین تقریبا تمام محصولات زراعی در Blue Mountain  نگهداری بالایی برخوددار هستند در این محیط شدید آلبالوهای قهوه باید به صورتی دستی چیده شوند که بسیار کار سختی است.

جامایکا بلو مانتین قهوه ای شسته و یا خیس محسوب می شود این باعت می شود در پروفایل کاپینگ قهوه ای سبک محسوب می شود.

بازاریابی قهوه Jamaica blue mountain :

جیسون توضیح میدهد که به عنوان یک محصول لوکس و لذیذ (JBM) به عنوان یک قهوه کمیاب و منحصر به فرد به بازار عرضه می شود. ویژگی بارز آن در بازاریابی عدم تلخی مشخص آن است.

بشکه های چوبی دست ساز نماد این قهوه است.

با این حال شاید مهم ترین عامل در بازاریابی قهوه Jamaica blue mountain  علامت تجاری آن است.

هر بشکه قهوه (JBM) که صادر می شود دارای گواهی اصالت صادر شده توسط سازمان تنظیم مقرارات کالاهای کشاورزی جامایک JACR  باشد.

برای بررسی کیفیت قهوه متخصصان نمونه را از نظر اندازه شکل رطوبت رنگ و فنجان بررسی می کنند .در صورت موفقیت نشان تجاری بسیار مهم را به دست می آورد.

کورتنی به عنوان تولید کننده و صادر کننده میگوید برای بازاریابی به عنوان قهوه (JBM) شرکت پشت آن باید مجوز داشته باشد و باید مهر JACRA  و عبارت Jamaica blue mountain  را با نماد علامت تجاری نمایش دهد.

جدا از بسته بندی آشنا و مهر علامت تجاری یکی از مطمئین ترین راه ها برای تخمین یک محصول قانونی خرید از یکی از تامین کننده معتبر است

JACR نقطه شروع برای ارتباط با فروشندگان و تولید کنندگان معتبر است.

کورتنی می افزاید : اگر (JBM) با قیمتی کمتر از نرخ بازار ارائه شود تقریبا تضمین می کند که تقلبی است   با این حال علی رغم بهترین تلاش های JACR محصولات تقلیدی همچنان ظاهر می شوند . برای مقابله با این موضوع در سطح تولید کننده و صادر کننده استفاده از پلتفرم بلاک چین راآغاز کرده تا اطمینان حاصل شود که مرحله در طول زنجیره تامین قابل تایید است.

کورتنی میگوید : کدهای QR سریالی را با پین هایی به برند های کاربر نهایی ارائه می کنیم که صحت آن را به طور انکار ناپذیر ثابت می کنند که محصول واقعی می باشد

قهوه JAMAICA BLUE

با ظهور فرهنگ قهوه تخصصی در چند سال گذشته مردم درک خود را از قهوه با کیفیت بالا تغییر دادند.

با این حال به دلایل مختلف قهوه JBM همیشه  به عنوان (تخصصی)در نظر گرفته نمی شود علی رغم این واقعیت که امتیاز تاپینگ  آن بالاتر از 80 است.

قهوه JBM یکی از اولین قهوه هایی بود که در دهه 1940 به عنوان یک قهوه تخصصی به بازارعرضه شده با گذشت سالها کیفیت قهوه در آمریکای مرکزی و جنوبی

و آفریقا بسیار بهبود یافته است بنابراین توجه به آن تغییر کرده است.

همچنان از تقاضای بالا جامایکا بلو مونتین علی رغم چالش های مداوم درک محصولات (تخصصی)و تقلیدی قهوه ،موقعیت خوب لوکس در سراسر جهان برخوددار است.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.