تاریخچه مختصری از روش‌های تهیه قهوه‌ دمی بصورت دستی
تاریخچه مختصری از روش‌های تهیه قهوه‌ دمی بصورت دستی
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

اگر کسی باشید که در خانه به دنبال درست کردن قهوه دمی هستید و یا  باریستایی هستید که به دنبال این هستید که از کدام روش استفاده کنید، دانستن تاریخچه مختصری از روش  دم آوری قهوه به صورت دستی خالی از لطف نیست.

این روزها قهوه دمی دربین مصرف کنندگان خانگی به محبوبیت زیادی رسیده است. از مزیت‌های این روش می‌شود به کم هزینه بودن و آسان بودن و قابلیت استفاده شدن توسط کسانی که تازه با دنیای قهوه آشنا شدن اشاره کرد، همچنین این امکان وجود دارد که در روش دم‌آوری قهوه به درجه رسید که با افراد حرفه ای و کافی شاپ‌ها برابری کرد.

با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم  بر تاریخ و تحولات روش دستی دم آوری قهوه را در طول قرن‌های گذشته.

آغاز دم آوری دستی (Brewing Method)

اولین بار قهوه توسط مردمان اتیوپی استفاده شده است. قهوه در قرن پانزدهم توسط امپراتوری عثمانی گسترش پیدا کرد و تجارت آن از شمال آفریقا و بخش شرقی و مرکزی اروپا و آسیا گسترش پیدا کرد.

اولین روش دم آوری قهوه که معروف به قهوه ترک می‌باشد به این صورت بوده که دانه های قهوه را بعد از برشته کردن  با هاون آسیاب میکردند سپس به آن آب اضافه می‌کردند و در آخر در ظرفی به نام جزوه می‌جوشاندند. این روش بسیار محبوب شد و به سرعت در بین درباریان و ثروتمندان عثمانی رواج پیدا کرد و بعد از مدتی در دسترس تمام مردم قرار گرفت. امپراتوری عثمانی در تلاش بود تا انحصار تجارت قهوه در اختیار داشته باشد ولی در نهایت این انحصار شکسته شد و  در تمام اروپا گسترش پیدا کرد. تا قرن هجدهم میلادی سفر قهوه زمان برد تا به طورعموم در اختیار مردم قرار بگیرد و قهوه تبدیل به یک نوشیدنی ارزان و قابل دسترس تبدیل شود.

‌‌اولین روش دمی سازی قهوه

در ابتدا قهوه همانند روش متداول در امپراتوری عثمانی در تمام اروپا تهیه می‌شده است، با اضافه کردن قهوه آسیاب شده در آب و جوشاندن آن در جزوه. در قرن 19 میلادی دم‌آوری قهوه قطره‌ای در فرانسه توسعه پیدا کرد در این روش قهوه آسیاب شده درون محفظه ای که انتها آن مشبک بود قرار می دادند سپس آن را درون دو محفظه دیگ مانند قرار میداند دیگ پایین را آب می‌ریختند و روی حرارت قرار می‌دادند پس از به جوش آمدن آب، دیگ ها را برعکس می‌کردند تا آب جوش از بین پودر قهوه عبور کند و پس از پنج دقیقه قهوه را سرو می‌کردند.

در سال 1908 در آلمان اولین فیلتر قهوه اختراع شد. این اختراع کمک کرد تا رسوبات قهوه گرفته شود و طعم تازه تر و بهتری به قهوه بدهد.

تاریخچه‌ی موکا پات

با فراگیرشدن محبوبیت قهوه در اروپا، فرانسه و آلمان تنها کشورهایی نبودند که به دنبال توسعه و بهبود این نوشیدنی بودند در قرن 18 میلادی دستگاه اسپرسو که بسیار برزگ و ابتدایی بود اختراع شد و در قرن 19 که مصادف با شکوفایی و رونق اقتصادی  در ایتالیا بود مردم تلاش کردند تا کیفیت قهوه را افزایش بدهند. در سال 1933 آلفونسو بیالتی دستگاه موکا پات را برای استفاده روی اجاق گازها اختراع کرد. موکاپات دارای سه قسمت مجزا بود و آب جوش با بخار مستقیم به ظرف که قهوه قرار داشت منتقل می‌شد و سپس به داخل محفظه ته‌نشین اش می‌رفت این اختراع خیلی سریع به محبویت زیادی رسید به طوری که بسیار سریع وارد تمام اروپا شد.

فرنچ پرس

در سال 1852 فرنچ پرس توسط دو فرانسوی اختراع شد که با فرنچ پرس امروزی کاملا تفاوت داشت مهمترین تفاوتی که داشت برخلاف فرنچ پرس های امروزی اصلا آب‌بندی نداشت تا اینکه در سال 1929 فرنچ پرس امروزی ساخته شد.

عملکرد آن به این صورت است که پودر قهوه به طور کامل با آب داغ در حدود چهار دقیقه درتماس است و وقتی دسته که در بالا قرار دارد به آرامی  پایین می‌دهیم فیلتر که تعبیه شده پودر قهوه را در پایین نگه می‏‌دارد و یک نوشیدنی خالص و قوی به ما می‌دهد.

کمکس (CEMEX)

در سال 1941 توسط یک شیمیدان آلمانی ( Peter J. Schlumbohm ) اختراع شده است. او اولین نمونه از اختراع خود را در نمایشگاه نیویورک در سال 1939 رونمایی کرد. او به شکل و اندازه کمکس خیلی تاکید داشت، طراحی دستگاه کمکس بسیار مدرن و زیبا است به طوری که توسط موزه هنرهای معاصر مورد تایید قرار گرفته است.

در کمکس دم‌آوری به این صورت است که آب جوش با رد شدن از بستر قهوه و فیلتر کاغذی که بهبود پیدا کرده است انجام می‌گیرد. فیلترهای دستگاه کمکس بیت 20 تا 30 درصد سنگین‌تر از دیگر مدل‌ها است این امر باعث می‌شود تا چربی بیشتری توسط فیلتر کاغذی گرفته شود که باعث می‌شود قهوه ای شفاف‌تر با طعم و عطر واضح‌تری داشته باشیم.

کالیته

توسط یک شرکت ژاپنی به همین نام در سال 2010 روانه بازار شده و در همین مدت کم بسیار مورد توجه متخصصان و دوست‌داران دنیا قهوه قرار گرفته است.

کالیته در نگاه اول همانند V60 است با این تفاوت که کف صافی با سوراخ‌هایی برای تخلیه دارد که باعث می‌شود جریان آب کنترل شود در نتیجه فنجان قهوه‌ی لذیذی به دست می‌آید.

THE HARIO V60

این دستگاه توسط شرکت ژاپنی هاریو عرضه شده است. V60  دارای سه مزیت است که تاثیر زیادی در روش دم‌‌آوری دارد. اولین مزیت وجود شکل مخروطی آن است که باعث می‌شود آب جریان بهتری داشته باشد. دومین مزیت این است که وجود یک حفره در انتها باعث تغییرات کمی در طعم قهوه به علت تغییر سرعت آب می‌شود. و در انتها وجود شیارهای مارپیچی که درون ظرف مخروطی است باعث می‌شود هوا بیشتری خارج شود و همچنین از انبساط بیشتر تفاله قهوه جلوگیری می‌کند.

در ابتدا V60 با سرامیک و شیشه ساخته می‌شده است، سپس مدل های پلاستیکی و فلزی آن هم روانه بازار شد همچنین مدل فلز مس آن نیز که هدایت گرما بیشتری دارد نیز رونمایی شده است.

THE AEROPRESS

در سال 2005 به دست یک مهندس آلمانی اختراع شد و مورد استقبال زیادی در آمریکا قرار گرفت. جنس آن از پلیکربنات است و این دستگاه نسبت به بقیه دستگاه‌های دم‌آوری تلخی کمتری دارد.

دم‌آوری در این روش کوتاه‌تر است با وجود یک محفظه آب بندی بزای افزایش فشار در حین دم‌آوری زمان دم‌آوری بسیار سریع‌تر انجام می‌گیرد. به دلیل جمع و جور بودن، قابل حمل بودن و راحت تمیز کردن آن بسیار محبوب شده است در این سال‌ها.

روش دم‌آوری دستی دریچه‌ای برای لذت بردن و داشتن تجربه جدید ازقهوه برای دوست داران قهوه به وجود آورده است. چه برای کافه داران چه دوست داران خانگی این روش ها آسان و سریع است و همیشه امکان استفاده از آنها وجود دارد.

دانستن تاریخ هر کدام به ما کمک میکند تا لذت بیشتری از آن ببریم.     

شما از کدام روش در خانه استفاده می‌کنید و یا کدام روش بیشتر از همه می‌پسندید لطفا در کامنت‌ها برای ما بنویسید.

کدام یک از قهوه‌ها مولینان  را انتخاب می‌کنید؟

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.