آیا می دانید زادگاه قهوه کجاست؟
آیا می دانید زادگاه قهوه کجاست؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

امروزه قهوه در سرتاسر جهان جزو محبوب ترین نوشیدنی ها محسوب می شود، اما کمتر کسی می داند زادگاه قهوه کجا است.

ریشه های قهوه در آفریقا در تپه های اتیوپی است. تجارت قهوه تاریخ طولانی و پر فراز و نشیبی داشته ، تا قبل از امپراتوری عثمانی قهوه از اتیوپی امروزه به همراه دیگر اجناس مانند نمک، عاج، طلا، زمرد و ادویه جات تجارت می شده است و در قرن چهاردهم میلادی کشت قهوه در یمن آغاز شد تا دسترسی آسانتری به بنادر تجاری داشته باشد. در قرن شانزدهم امپراتوری عثمانی یک انحصار تجارت قهوه ایجاد کرده بود و با جوشاندن دانه های قهوه از کشت آنها در جای دیگر جلوگیری می کردند.

انحصار تجارت قهوه بسیار سودمند بود زیرا تقاضا بسیار بالا بود و این امر باعث شد در اواخر قرن شانزدهم تاجرهای هلندی مقداری دانه قهوه را به سرقت ببرند و آنها را در جاوه در اندونزی که مستعمره هلند بود منتقل کنند و در آنجا موفق به کشت گیاه قهوه نمودند و با استفاده از نیروی کار و زمین های حاصلخیز جاوه توانستند بر تجارت جهانی قهوه مسلط شوند.

برده داری و تجارت برده ا نقش مهمی در شکل دادن به تجارت قهوه ایفا کرد و در طول 400 سال بعد به قاره آمریکا گسترش یافت. برزیل که مستعمره پرتغال بود در دهه 1830 تولید کننده و پیشرو قهوه بود و از بردگان سیاه پوست و بومی برای تولید قهوه سود می برد.

در اتیوپی روابط فرهنگی و عاطفی دیرینه ای با قهوه وجود دارد به این صورت که نوشیدن قهوه بخشی از روال روزانه در اتیوپی می باشد و آماده کردن یک فنجان قهوه یک فعالیت فرهنگی مهمی محسوب می شود. اتیوپی بزرگترین تولید کننده قهوه در آفریقا می باشد و همچنین بزرگترین مصرف کننده آن نیز در آفریقا است.

صنعت قهوه نقش مهمی در آفریقا دارد با اینکه مشکلات زیادی مانند مساحت مزرعه ها، نبودن زیر ساخت های مناسب و همچنین تغییر آب و هوا مانع برای تولید بیشتر و گسترش این تجارت است ولی همچنان این تجارت یک عامل کلیدی در اقتصاد کشور هایی مثل اتیوپی، اوگاندا و غنا ایفا میکند.

قهوه از اتیوپی به تمام دنیا سفر کرده است و در طول تاریخ خود باعث تحول در اقتصاد، کشاورزی و تجارت شده و امروزه تبدیل به بخشی از روال روزانه میلیون ها نفر در سراسر جهان شده است.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.