بهترین درجه آسیاب برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه
بهترین درجه آسیاب برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

بهترین درجه آسیاب برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه

یکی از رایج ترین افکار میان مردم این است که داشتن صرف دستگاه قهوه ساز با کیفیت بالا به این معناست که بهترین قهوه را به شما ارائه خواهد داد اما به این سادگی ها نیست! بدون آسیاب اسپرسو با کیفیت و عالی به مشکل بسیار زیادی می‌خورید.

در چندین سال اخیر بازار قهوه ی آسیاب شده در خانه به شدت قابل ملاحظه‌ایی عوض شده است که به دلایل قیمت مناسب و مقرون به صرفه و قابل دسترس بودن لوازم و تجهیزات بوده است.

در ادامه ی برای یادگیری آسیاب ایده‌آل قهوه اسپرسو و اینکه چگونه میتوان در منزل قهوه اسپرسو را آسیاب کرد می‌پردازیم.

چرا درست کردن اسپرسو در خانه سخت است؟

روش درست کردن اسپرسو با روش های دیگه بسیار متفاوته ، به این دلیل که  آب کمتری در تهییه قهوه اسپرسو استفاده می‌شود و درست شدن آن در یک چشم به هم زدن است به این معناست که دانه های قهوه با دقت بیشتری باید آسیاب بشوند تا قهوه دلنشین با طعم و رایحه ی عالی  به دست آید.

در سال های اخیر به دلیل پاندمیک کرونا در  سال 2020 تمرکز بیشتری روی تهییه قهوه در خانه شده است و مصرف قهوه در خانه ها بسیار افزایش پیدا کرده است. مصرف کنندگان اسپرسو به بیشترین چیزی که اهمیت میدهند ، دستگاه اسپرسو است که قابلیت آسیاب کردن بالایی داشته باشد. دستگاه اسپرسویی که کیفیت پایین ، دم کشی بد داشته باشد نمی تواند اسپرسوی با کیفیت به دست آورد.

کافی شاپ ها و رستر ها تمایل و ترجیحشون به این است که آسیاب های صنعتی استفاده کنند که به درستی قهوه را آسیاب میکند در سایز های مشابه و دقیق، اما این دستگاها بسیار بزرگ و گران قیمت و سنگین هستند. به دلیل قیمت های بالای این آسیاب ها خیلی کمتر در خانه استفاده می‌شود. آسیاب دستی با کیفیت می تواند گزینه‌ی خوبی برای آسیاب اسپرسو باشد و کمتر از چند دقیقه اسپرسو را آماده کند. آسیاب کردن اسپرسو در خانه یک امر چالشی است، قبل از اینکه به آسیاب کردن اسپرسو در خانه بپردازیم اول باید به این موضوع بپردازیم چرا اینقدر این موضوع اهمیت دارد؟

یکی از این متخصصان در این باره می‌گوید: زمان استخراج اسپرسو کاملا بستگی به سایز آسیاب مورد نظر دارد. مثلا اگر اسپرسو در هنگام دم کشی زمان بیشتری طول کشید به این معنی ایست که باید دانه‌هایش درشت‌تر آسیاب شود و اگر برعکس سریع‌تر عصاره‌گیری شد یعنی باید درجه آسیاب ریزتری انتخاب کرد. سایز آسیاب  یکی از کلید های اصلی برای استخراج موفق و خوب است .

هر روشی به سایز و اندازه ی آسیاب شده ی خودش نیاز دارد. اگر به خوبی دانه ی قهوه تان آسیاب شود سطحی که با آب در تماس است افزایش پیدا می کند و به این معناست در مدت زمان کوتاه شما میتوانید از هر ذره از قهوه تان بیشترین استخراج را کنید. خوشبیانه ترین حالت برای زمان دمی برای شات سینگل اسپرسو حدود 20 تا 30 ثانیه است برای همین شما وقت کافی ندارید برای اینکه بخواهید اشتباهی در حین کار انجام بدهید و پیدا کردن سایز دقیق آسیاب کلیدی و ضروری خواهد بود. اگر به صورت درشت آسیاب شود ، عصاره گیری کمتر از اندازه ی مطلوب قهوه تان دارد و به صورت آبکی و ترش می شود و در انتها ممکن است با استخراج بیش از اندازه اسپرسو صورت بگیرد.

سایز درشت آسیاب شده احتمال افزایش جهت گرفتن آب را در پوکه های قهوه افزایش می‌دهد  در این جاست که آب راه خودش را در داخل بستر قهوه پیدا میکند ، کانالی را درست میکند که منجر به ترکیب در زیر و استخراج بیش از اندازه میشود. سایز آسیاب اولین کاری است که باید در خانه انجام دهید. تمام آسیاب های قهوه امروزی ، دارای مهره حلقه‌ایی شکل هستند که به راحتی جا‌به‌جا میشود و باعث این می‌شود که در انتخاب سایز آسیاب برای اسپرسو انتخاب درستی انجام بدهید.

چرا تنظیمات اولیه برای  اسپرسو اینقدر اهمیت دارد؟

ثبات در سایز آسیاب شده برای حفظ و نگهداری کیفیت بالا طعم بسیار اهمیت دارد. داشتن ثبات در تمام مدت مراحل ضروری است ، اما سایز آسیاب شده یکی از مهم ترین فاکتورهاست و هیچ تضمینی نیست که همه ی ذره های قهوه کاملا مشابه و یک سایز باشند. اگر در اندازه های پودر آسیاب شده تفاوت زیادی باشد قهوه اسپریو به سوی بی ثباتی خواهد رفت که ترشی و تلخی نشانه هایی از تحت فشار بودن و استخراج بیش ازحد است.

کیفیت آسیاب پره ایی در خانه

چرا یکنواخت بودن در بحث آسیاب قهوه اسپرسو در خانه اینقدر اهمیت دارد؟

وقتی میتونید از آسیاب با کیفیت استفاده کنید که پره آسیاب با کیفیتی داشته باشد ، کیفیت پره در پروسه‌ی آسیاب کردن بسیار مهم است. دو مدل پره داریم مخروطی و صاف،  آسیاب هایی با پره تیتانیوم و یا آسیاب قهوه با پره فولادی، آسیاب قهوه که از تیتانیوم تشکیل شده باشند ماندگاری بیشتری دارند تا آسیاب هایی که بدون روکش تیتانیوم هستند.

تمیز کردن تیغه‌ی آسیاب بسیار اهمیت دارد به این دلیل ته مانده‌ی روغن دانه‌های قهوه پاک شوند و اگر کثیف باقی بماند در طعم و مزه ی قهوه‌تان تاثیر می گذارد.

چند نکته برای تهیه هر چه بهتر قهوه اسپرسو در خانه

برای باریستاهایی که در خانه هستند و تجربه ی کمتری دارند استخراج اسپرسو میتواند هراس آور باشد. توصیه می‌کنیم که در خانه از قهوه با رست  لایت و مدیوم رست استفاده شود و حتما از ترازو برای اندازه گیری استفاده کنید که با دقت بیشتری انجام شود. تنظیم آسیاب اهمیت بسیاری دارد و وقتی آسیاب تنظیم شد،  بلافاصله انتظار تغییر را نداشته باشید و باید یکم صبور باشید.

در نهایت درست کردن اسپرسوی درجه یک در خانه میتواند یک مقدار سخت باشد ولی با تجهیزات و امکانات مناسب که قابل دسترس هست میتوانید اسپرسوی خوبی را در خانه درست کنید.

شما برای خرید انواع قهوه‌های اسپرسو مولینان می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.