چگونه در خانه قهوه کلدبرو درست کنیم؟
چگونه در خانه قهوه کلدبرو درست کنیم؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

پیدایش روش تهیه قهوه با آب سرد – کلدبرو- متعلق به سالیان دور است که میتوانید از این لینک بیشتر آشنا شوید. در سال‌های اخیر محبوبیت قهوه کلدبرو در بین قهوه دوستان بسیار زیاد شده است بنابراین به سرعت به یکی از پایه ترین و اساسی‌ترین نوشیدنی‌ها در کافی شاپ‌ها تبدیل شده است. طبق یک تحقیق در آمریکا رشد این قهوه در بین سال‌های 2011 تا 2016 حدود 580 درصد رشد کرده است. اما این فقط در کافی شاپ‌ها نبوده و در بین قهوه دوستان خانگی هم بسیار محبوب شده است.

شاید فکر می‌کنید این روش سخت و دشوار است، ولی یکی از راحترین روش‌های دم‌آوری قهوه در خانه است.در ادامه بیشتر با این روش آشنا خواهید شد

تفاوت بین قهوه سرد و قهوه دم‌آوری سرد چیست؟

این دو روش کاملا با هم متفاوت است. تصور اشتباه وجود دارد که این دو روش به یک صورت درست می‌شود. قهوه سرد با سرعت خیلی بیشتری تولید می‌شود از این رو شاخص های طعمی کاملا متفاوتی در هر کدام است. آیس‌کافی به قهوه‌ای گفته می‌شود که به روش گرم فرآوری شده و سپس سرد شده باشد که معمولا پروسه سرد شدن سریع  و با یخ انجام می‌گیرد ولی کلدبرو پروسه ای کاملا متفاوت که جلوتر به آن می‌پردازیم دارد.

چرا زمان و دمای حرارت مهم است؟

بر خلاف اسپرسو و قهوه فیلتری، Cold Brew برای تهیه آن ساعت‌ها معمولا زمان احتیاج است که علت آن این است که در دمای خیلی پایین‌تری تهیه می‌شود، و پروسه به مراتب طولانی تری برای استخراج طعم و عطر آن دارد.

همچنین سایز آسیاب قهوه Cold Brew درشتر است تا برای استخراج در زمان‌های طولانی سازگارتر باشد زیرا اگر آسیاب ریز استفاده بشود به اصطلاح قهوه “overextract” می‌شود و تلخی نامطبوعی دارد.

معمولا قهوه کلدبرو در دمای اتاق یا حتی پایینتر آماده می‌شود و چندین ساعت طول می‌کشد. در این روش قهوه در تمام پروسه دم آوری غوطه‌ور است و این باعث می‌شود تا ارتباط بیشتری با آب داشته باشد برای همین لازم است قهوه در درجه حرارات کمتری دم‌آوری بشود تا انرژی جنبشی کمتری در مقابل آب داشته باشد. این امر باعث می‌شود برای خارج کردن طعم و عطر زمان طولانی ( بین 18 تا 24 ساعت ) زمان ببرد.

پروفایل طعم و اسیدیته قهوه

بسیاری از مصرف کنندگان کلدبرو را با طعم شیرین تر و نرم تر و همچنین اسیدیته کمتر نسبت به قهوه داغ مرتبط می دانند. اما چرا این است؟

اغلب تصور می‌شود که دم‌نوش سرد دارای سطوح اسیدی کمتر یا طعم‌های میوه‌ای بیشتری است. بعضی از مردم فکر می کنند قهوه کلدبرو غلیظ تر است، و در حالی که این می تواند به نحوه درست کردن  و “نسبت رقیق شدن” بستگی داشته باشد. شدت قهوه اغلب با پروفایل های قهوه  تیره تر ارتباط مستقیم دارد. با این حال، یکی دیگر از معیارهای “قدرت” مقدار “کل جامدات محلول” (TDS) است. این اندازه گیری میزان حل شدن قهوه در آب در جریان دم‌آوری است.

انتخاب قهوه

وقتی درباره طعم قهوه و اسیدیته کلدبرو صحبت می‌کنیم، آیا از یک قهوه خاص باید برای این روش استفاده کنیم؟

این موضوع بسیار بحث‌برانگیز است افراد متخصص نظرات متفاوتی دارند. روی هم رفته پیشنهاد می‌کنند از قهوه‌ای که در ارتفاع بالاتری رشد می‌کند استفاده شود چون قهوه باید مزه خاکی‌تری داشته باشد و به صورت دارک، رست شود. قهوه با رست مدیوم هم می‌شود استفاده کرد و پیشنهاد می‌شود قهوه با اسیدیته بالاتر و شاخص طعم میوه‌ای استفاده بشود، مانند قهوه‌های غرب آفریقا.

چطور قهوه کلدبرو را در خانه درست کنیم؟

همینطور که تکنولوژی در صنعت قهوه پیشرفت کرده است، تجهیزات خانگی تهیه قهوه نیز بسیار کارآمدتر و در دسترس‌تر از همیشه شده است و امروزه در خانه میتوان با همان کیفیت کافی‌شاپ قهوه درست کرد و نوشید مانند، دستگاه‌های اسپرسو خانگی. تجهیزات کلدبرو این روزها خیلی بیشتر در دسترس مردم است و وجود پاندمی هم به مصرف قهوه در خانه خیلی کمک کرد و  مردم شروع به استفاده از تجهیزات دم‌آوری قهوه در خانه کردند.

 دستورتهیه کلدبرو:

به عنوان کنسانتره:

 از آسیاب درشت که مناسب قهوه فیلتر است، استفاده شود. دمای آب، دمای اتاق باشد، میزان آب و قهوه 1 به 8  مناسب است ولی  میتواند بر اساس سلیقه شخصی تغییر بدهید. بعد از اضافه کردن پودر قهوه به آب مخزن را تکان دهید و درب آن را ببندید و تا 18 الی 24 ساعت زمان دهید. بعد از آن قهوه را از مخزن خارج کرده تا استخراج بیشتر جلوگیری کنیم، کلدبرو آماده است و می‌توان تا 14 روز در یخچال نگه‌داری کرد.

چگونه قهوه کلدبرو را رقیق کنیم؟

بیشتر این امر سلیقه‌ای است ولی می‌توان از یک واحد قهوه را به دو واحد آب یا شیر اضافه کرد و به آن یخ اضافه نمود.

این روش بسیار خوبی برای خانه است و بسیار ساده است و قهوه دوستان تازه وارد می‌توانند با این روش از قهوه خود لذت ببرند.

قهوه کلد برو – cold brew قهوه‌ای با طعم و عطری قوی و اسیدیته مناسب بسیار مورد علاقه قهوه دوستان این روزها تبدیل شده است و میتوان آن را با تجهیزات که میتوان به راحتی یافت در خانه تهیه کرد و مزیت بزرگ آن حفظ بلند مدت آن در یخچال است. همینطور که پیشنهاد شد میتوانید از دانه های قهوه هایی که در ارتفاعات بالاتری کشت می‌شود استفاده نمود که در اینجا لینک آن را میتوانید مشاهده کنید.

قهوه مولینان برای قهوه های دمی و همینطور کلدبرو به طور تخصصی محصول تولید کرده است.

شما از چه قهوه‌ای برای خانه استفاده می‌کنید؟

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.