بهترین فرمول برای قهوه ترکیبی چیست؟
بهترین فرمول برای قهوه ترکیبی چیست؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

شاید بیشتر اوقات در کافی‌شاپ‌ها شنیده باشید که ” ما از قهوه ترکیبی یا قهوه بِلند استفاده می‌کنیم” ولی آیا تا به حال فکر کردید قهوه ترکیبی یعنی چی؟ به چه دلیلی از آن استفاده میشود؟ فرقش با قهوه تک خواستگاه چی هست؟ در این مقاله اینکه قهوه‌ی ترکیبی چیست و چگونه میتوانیم قهوه را ترکیب کنیم آشنا می شویم با ما همراه باشید.

راهنمای کامل برای ترکیب کردن قهوه

دان قهوه‌ای که در کافه‌ها یا در خانه استفاده می‌شود به دو صورت وجود دارد قهوه تک خواستگاه یا قهوه ترکیبی.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که این مدل قهوه چیست؟ چرا اینقدر محبوبیت دارد و فرق بین این دو قهوه در چیست؟

قهوه ترکیبی چیست؟

قهوه ترکیبی از مخلوط کردن حداقل دو دان قهوه تک خواستگاه به دست می‌آید. هدف از درست کردن این مدل قهوه این است که تمام ویژگی های هر قهوه را آزمایش و ترکیب کند تا طعم و شاخصه یکسانی را به وجود بیاورد.این قهوه برای شروع کردن روز بسیار مناسب هست و نوشیدن آن در صبح لذتی بسیار زیاد دارد ولی اگر بدون دانش و آگاهی کامل از اینکه کدام قهوه را با کدام ترکیب کنید و انتخاب کنید ، نتیجه ی مطلوبی به دست نخواهید آورد.این قهوه ها از کشورهای مختلف مثل مکزیک ، اتیوپی ، زامبیا ، کلمبیا و… میتوانند باشند یا از ناحیه و مناطق مختلف یک کشور نیز میتواند باشند. به طور مثال میتوانیم قهوه ترکیبی از سه عربیکا اتیوپی که در مناطق مختلف کشت شدند درست کنیم.

چرا این قهوه طرفدار دارد؟

وقتی دانه های قهوه به صورت صحیح رست شوند، نتیجه‌ی آن قهوه‌ی درخشان است. قهوه ی ترکیبی بسیار خوش طعم با عطر طعمی منحصربفرد خواهد بود.

پیچیدگی :

وقتی گونه های مختلفی از قهوه با هم ترکیب شوند، شاخصه طعمی شفاف و ملایمی را به وجود می آورد که حاصل آن نوشیدنی با طعم و عطر منحصربفردی ایست. برای مثال ،قهوه ی برزیل با قهوه ی پاپوآن و مکزیک ترکیب فوق العاده ایی به وجود می‌آورد.

ترکیب کردن قهوه خلاقیت به همراه دارد. این نکته را به یاد داشته باشید ترکیب کردن به این معنا نیست که فقط دانه ها را با هم ترکیب کنید و انتظار مزه‌ی بی‌نظیری را از آن انتظار داشته باشید. باید مزه ی قهوه، ویژگی و مشخصات با بقیه‌ی قهوه‌ها را آزمایش کنید که در آخر دستورالعمل ترکیب کردن بی نقص را به دست آورید.

ترکیب های مشهور و تست کردن محصولاتشان

چند نمونه از قهوه‌های ترکیبی معروف را مرور میکنیم:

  • ترکیب کردن قهوه ی اتیوپی با قهوه ی شسته شده ی برزیلی طعم شکلاتی و سیتریک دارد.
  • ترکیب قهوه ی گواتمالا و زامبیا شاخص طعمی شبیه تارت سیب و فندق را به وجود می آورد.
  • دانه ی قهوه های گواتمالا، کنیا و مکزیک ترکیب بسیار خوبی می شود.
  • یکی دیگر از ترکیب های محبوب قهوه ی اتیوپی و سوماترا است. طعم میوه ایی از قهوه ی اتیوپی و عطر تند و تیز سوماترا و رایحه ی چوب و خاک می دهد که نتیجه ترکیب آن اسیدیته کمتر و پیچیدگی‌های زمینی و نت میوه‌ایی بودن است.

تفاوت قهوه تک خواستگاه با دان قهوه بِلند چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست قهوه تک خواستگاه قهوه‌ی ترکیب شده است . دانه‌هایش مخلوطی از مناطق و مکان‌های مختلف است. ولی صرفا از یک منطقه می یاد : مانند برزیل یا اتیوپی و از یک منطقه جمع‌آوری می‌شود و دردسترس بودن آن در زمان های متعدد در سال بستگی به فصل رشد و مکان دارد. به طور مثال:

  • اتیوپی طعم لیمو مانند، کمی اسیدی، طعم ملایم میوه‌ایی و طعم قوی بلوبری دارد.
  • گوآتمالا: طعم آن مانند سیب قرمز و اسیدی با طعم گل مانند ،طعم لذیذ شکلاتی و عسلی.
  • سوماترا: دارای طعم ملایم مرکبات با طعم خاکی مطلوب و طعم آناناس.
  • پروقهوه‌های پرو طعم چای ترش می‌دهند با طعم ملایم میوه ایی، طعم گل مانند و شیرینی مطبوع میوه.

باید توجه داشت رست قهوه تک خواستگاه باید لایت و مدیوم باشد و حداکثر طعم را به خودشان بگیرند این نکته مهم است که اگر به صورت دارک رست شود امکان اینکه که طعم تلخی بگیرد و طعم اصلی اش از بین برود زیاد است.

باید این موضوع را در نظر داشت هر دو مدل قهوه خوش طعم هستند و با توجه به سلیقه انتخاب می‌شود. قهوه های ترکیبی به خاطر داشتن انعطاف و حق انتخاب بیشتر، در طول سال همیشه در دسترس است ولی دانه های قهوه تک خواستگاه در طول سال ممکن هست موجود نباشد. از طرف دیگر قهوه تک خواستگاه طعم و مزه یکسان تری برخوردار هستند در صورتی که قهوه بِلند به علت نوسانات فصلی ممکن است تغییر کند.

برای انتخاب کردن برای ترکیب قهوه باید به دنبال چه چیزهایی باشید؟

وقتی قهوه ی ترکیبی می‌خرید ،باید به دنبال این فاکتورها باشید:

شاخص طعم: قهوه ی بِلند می تواند شیرین ،لایت ،ملایم ،اسیدیته یا مختلط باشد. همه‌ این‌ها به نوع رست بستگی دارد که چه چیزهایی را می خواهند با هم ترکیب کنند و چه شاخص طعمی را در دان حفظ کند و چه شاخص طعمی را در دان ترکیبی حذف کند.

ترجیحا ترکیبی را انتخاب کنید که بیشتر از همه خودتون ازش لذت میبرید! می‌توانید از ترکیبات قهوه مولینان از این لینک مشاهده کنید

تاریخ رست شدن : مطمئن شوید که قهوه‌ی بِلند تاریخ تولید و انقضا داشته باشد. قهوه ترکیبی معمولا در شرایط استاندارد یک تا چهار هفته بعد از تولید شاخصه‌های طعمی را در خود حفظ می‌کند.

پیشنهاد ما این است که قهوه ایی که جدید رست شده را مصرف کنید. قهوه مولینان همیشه برای مشتریان خود قهوه تازه رست شده ارسال می‌کند تا نوشیدنی شما در بالاترین سطح استاندارد باشد.

دانه های قهوه آسیاب نشده بگیرید : قهوه به دلیل اینکه تازه بودن درعرض 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از آسیاب کردن بیشتر طعم و عطر خودش را به دلیل ترکیب با اکسیژن هوا از دست می‌دهد.

آیا می‌دانستید می توانید قهوه ی ترکیبی خودتون را در خانه درست کنید؟

شما میتوانید قهوه تک خواستگاه مورد نظر خودتان را تهیه کنید با با هم ترکیب کنید تا یک قهوه ترکیبی مختص خودتان که با سلیقه شما سازگار است داشته باشید. تیم پشتیبانی مولینان همیشه برای مشاوره شما در دسترس است.

بالاترین  لذت بردن از قهوه این است که خودتان درست اش کنید  محصول نهایی شما منحصر به فرد خواهد بود اما قبل از شروع ترکیب کردن، باید به دنبال اجزای تشکیل کننده آن باشید. اول از قهوه‌ای شروع کنید که از همه بیشتر دوست دارید این به شما کمک می‌کند با ذهن بازتری شروع کنید پیشنهاد ما کلمبیا و گوآتمالا است که طعم‌های باز و مشخصی دارد.

نت‌های بالا در قهوه : طعم اسیدیته یا رایحه ی گل را توصیف می کند که در دانه های قهوه معمولا هست .

در دانه‌های قهوه ی اتیوپی و کنیا می توانید پیدا کنید.

نت‌های شیرین : مزه‌ی قهوه را بعد از اینکه رست میشود توصیف میکنند ،آیا طعم مغزی‌جات می‌دهد یا کارامل؟ شاید انتخاب قهوه‌ی مکزیکی و برزیل بد نباشد.

مقیاس نسبی قهوه برای ترکیب کردن

قهوه های بِلند خانگی انتخاب بسیار خوبی برای آزمایش و اشتباه کردن است تا بفهمید چه قهوه‌ای را بیشتر می‌پسندید.

بهتر است نت بر پایه ی شیرینی را در نظر بگیرید و با قهوه ی نت بالا ترکیب کنید . شما میتوانید اجزای مساوی از قهوه ها استفاده کنید به عنوان شروع ترکیب کردن سپس نسبت ها میتواند تغییر بدهید مثل 60.20.20 یا 30.30.40 و نسبت‌های مختلف دیگر تا به طعم مورد نظرتون برسید.

تجهیزاتی که برای ترکیب کردن قهوه باید داشته باشید

  1. چندین نوع از دانه های قهوه
  2. قاشق برای اندازه گیری
  3. قهوه ساز
  4. فیلتر قهوه
  5. آسیاب قهوه
  6. یادداشت برداری
  7. کاسه یا بشقاب سایز متوسط برای مخلوط کردن ترکیب ها

وقت شروع کردن است!

با هر قهوه ایی که میخواهید شروع کنید. زمانی برای فکر کردن بگذارید که چه چیزهایی می‌توانید به آن اضافه کنید تا طعم و مزه‌ی قهوه مشخص شود. یک ذره  کاکائو یا شیرین کننده احتیاج دارید؟ قهوه ی دوم را دقیقا مثل اولی انتخاب کنید. سه ، چهار یا حتی پنج قهوه را انتخاب کنید. یادداشت کنید این حداقل پنج قهوه ایی که می خواهید استفاده کنید. اندازه گیری کنید، اندازه ی قهوه ایی که می‌خواهید استفاده و آسیاب کنید را بگیرید. بعد هر فنجان قهوه را دم کنید وانتقال اش بدهید به یک مخزن تا حرارات آن را حفظ شود. یکی از نمونه ها که دم کشید را شروع به مخلوط کردن و یادداشت برداری از نسبت‌هایی که استفاده کردید، بکنید (شما نسبت را با سلیقه خودتان می‌توانید تطبیق بدهید). زمانی که ترکیب نسبت هایی که دوست داشتید را گرفتید، دانه‌ی قهوه‌های رست شده را با نسبت‌های مساوی با هم میکس کنید و دم‌آوری کنید. اگر کیفیت اش را از دست نداد، ترکیب کردن شما به طور موفقیت آمیز انجام شده است و می‌توانید تجربه کردن و ارزیابی را شروع کنید!

لذت ترکیب کردن و به دست آوردن یک ترکیب مطابق با سلیقه خودتان تجربه بسیار دلنشینی است و لذت نوشیدنی شما را چندین برابر می‌کند. مجموعه مولینان با داشتن چندین ترکیب مختلف که هم برای کافی‌شاپ‌ها و هم مشتریان خانگی مناسب است سعی میکند تا تجربه منحصربفردی را برای دوستداران قهوه بسازد. مجموعه مولینان همیشه به دنبال ایجاد حس خوبی که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه عالی به وجود می‌آید، می‌باشد.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.