نکاتی که قبل از خرید قهوه باید بدانید
نکاتی که قبل از خرید قهوه باید بدانید
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

وقتی ما یک قهوه را می‌نوشیم به دنبال مخلوطی از طعم‌های متفاوت هستیم بدون داشتن طعم اضافی و منفی. رسیدن به این طعم نهایی و مطلوب با در نظر داشتن چندین فاکتور مهم شدنی است: رُست مناسب دان قهوه، روش صحیح متد دم‌آوری که بیشترین شاخص‌های طعمی را استخراج کند و همینطور حذف بعضی از ترشی‌ها و تلخی مزاحم که در زمان ترکیب قهوه انجام می‌گیرد.

آشنایی بیشتر با دان خام قهوه

بیشتر دان قهوه مصرفی در دنیا متشکل از دان روبستا و عربیکا است. عربیکا به خاطر کیفیت بالاتری که در مجموع از روبستا دارد بیشتر استفاده می‌شود. دان عربیکا گونه‌های مختلفی دارد که به خاطر شرایط آب‌و‌هوا مختلف شاخص طعمی مختلفی نیز دارند. 

عربیکا یا بصورت تک خواستگاه مانند قهوه کلمبیا یا پاناما و یا بصورت ترکیبی از چند دان عربیکا بیشترین سهم را دارد. در سالهای اخیر به خاطر رشد این صنعت اکنون پیچیدگی در طعم فنجان قهوه بسیار محبوب شده است. 

چند نکته قبل از خرید دان قهوه که باید بدانید:

  1. برای تست طعم قهوه حتما آن را سیاه بنوشید بدون اضافه کردن شیر یا طعم دهنده
  2. یک باریستا خوب انتخاب کنید تا در شرایط استاندارد برای شما قهوه درست کند
  3. دان تازه رست با آسیاب مناسب انتخاب کنید تا بهترین طعم را بدست آورید

سطح کافئین بر اساس نوع قهوه

عربیکا و روبستا مهمترین نوع دان قهوه هستند که ربستا قهوه‌ای ارزانتری است و کیفیت عربیکا بالاتر است. فرآیند رست قهوه فرآیندی ایست که دان سبز قهوه را آماده برای عصاره‌گیری می‌کنند. نوع و میزان رست قهوه یک فاکتور بسیار حیاتی در طعم نهایی قهوه است. هر برند تولیدکننده قهوه روش و نوع رست مخصوص به خود را دارند که شما باید قبل از انتخاب آنها را بررسی کنید تا نزدیکترین قهوه را به سلیقه خود انتخاب کنید. چند نوع رست قهوه به صورت زیر است:

  1. لایت رست: قهوه لایت رست به رنگ قهوه روشن است که طعم ترشی زیادی دارد.
  2. رست مدیوم: رنگ قهوه معمولی دارد که چربی دان به سطح  نمی‌آید و دان قهوه یک اسیدیتی کم ولی با شاخص طعمی بالایی برخوردار است.
  3. دارک رست: رنگ قهوه تیره که چربی بر روی دان قهوه قابل تشخیص است. شاخص این مدل رست این است که طعمهای کارمالایز شده مانند طعم آجیل، نان و یا شکلات است. اسیدیتی بسیار کم و تلخی در افتر تست از دیگر شاخصه های این مدل است.

معرفی شاخصه‌ها

  1. شاخص AA : این شاخصه برای اندازه دان قهوه خام در کشور کنیا است که معمولا این اندازه قیمت بالاتری دارد.
  2. شاخصA.F.E. : این اصطلاح برند استارباکس است که این را بیان میکند که این برند به دنبال کمک کشاورزان این صنعت برای پرورش دان بهتر است.
  3. شاخص کافئین:میزان کافئین در یک فنجان قهوه است که به فاکتورهای مثل نوع بلند یا نوع دمآوری و مدل دان قهوه بستگی دارد.
  4. شاخص Fair Trade Certified: یک برنامه جهانی برای حمایت کشاورزان در این تجارت است تا به آنها کمک شود تا مورد ظلم قرار نگیرند و بتوانند محصولات خودشان را در یک بازار منصفانه به فروش برسانند.
  5. طعم دهندهبه طعمهایی که به دان قهوه اضافه شده است گفته می‌شود مانند طعم فندق، وانیل و غیره
  6. منطقه رشد :طعم و مزه قهوه خیلی بستگی به ناحیه که در آن درخت قهوه رشد کرده است دارد برای همین این یک شاخصه خوبی برای دانستن دان قهوه است.
  7. ارگانیک:به معنی ایست که دان قهوه بدون هیچ آفت‌کشی به عمل آمده است.
  8. منطقه رشد دان قهوه
  9. درخت قهوه درمناطق مختلفی رشد میکند که این یعنی کشورهای مختلف مناطق مختلف یا حتی کوه مختلف ممکن است باشد. به طور مثال: در کلمبیا معمولا طعم های معتدل و نزدیک به طعمهای میوه است اما در کنیا طعمها نزدیک به طعم ادویه و شراب است.
  10. نگهداری قهوه
  11. شاید فکر کنید نگهداری قهوه در یک شیشه ایده‌ال است ولی این بهترین شرایط نیست. برای نگهداشتن طعم و عطر قهوه باید آن را از رطوبت، گرما، نور خورشید و بوهای قوی دور نگه دارید. یخچال اصلا گزینه خوبی بخاطر رطوبت زیاد نیست و همچنین گذاشتن در مجاورت ادویه‌جات.
  12. به دور از هوا
  13. نگهداری در شیشه های سرامیکی با درب عایق پلاستیکی بهترین گزینه است.
  14. به دور از سرما
  15. یک مکان خنک و تاریک که از گرما اجاق‌گاز به دور باشد مناسب است.
  16. به اندازه نیاز آسیاب شود
  17. پودر قهوه به سرعت با هوا واکنش می‌دهد و اکسید می‌شود که این یعنی از دست رفتن طعم و مزه بنابراین به اندازه نیاز روزانه خود قهوه را آسیاب کنید. 

نتیجه‌گیری

  1. متوجه شدید که قبل از خرید یک قهوه باید چندین فاکتور مهم را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید قهوه کنید. برای اطمینان بیشتر برندی انتخاب کنید که بر روی تمام فاکتورهای الزامی احاطه داشته باشد مانند انتخاب رست درست، نگهداری استاندارد دان خام قهوه، بسته‌بندی مناسب قهوه رست شده و غیره.
  2. شرکت مولینان سعی کرده است که با توجه به سلیقه مشتریان خود ترکیبات مختلفی را برای انواع سلیقه‌ها تولید کند که میتوانید در اینجامشاهده کنید.
دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.