بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی ایست؟
بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی ایست؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

اگر شما این سوال را از قهوه-دوستان یا دوستان و آشنایان خود بپرسید که چه زمانی بهترین وقت نوشیدن قهوه است؟ مطمئنا با جوابهای مختلفی روبرو خواهید شد. ممکن است خیلی سریع جواب دهند: همین الان! و یا خیلی‌ها بعد از مدتی فکر کردن برای شما موقعیتی را تشبیه کنند که در آن میتوان از قهوه لذت کامل را برد.

وقتی شما به این سوال فکر میکنید که بهترین زمان خوردن قهوه کی میتواند باشد، ذهن شما به شما لحظه‌ای را یادآوری می‌کند که در آن از نوشیدن قهوه لذت بسیار زیادی برده باشید. مثلا یک فنجان قهوه در کافه مورد علاقه یا خوردن قهوه در جمع دوستان خود. ولی کمتر کسی به این فکر می‌کند که دلایل علمی برای نوشیدن یک قهوه دلپذیر وجود دارد.

آیا شواهدی برای توصیه زمانی برای نوشیدن قهوه است؟ ما این سوال را پرسیدیم و به دنبال جواب آن گشتیم.

تاثیر قهوه در صبح

طبق مطالعه که در آمریکا انجام شده است حدود 150 میلیون نفر از کسانی که قهوه می‌نوشند، در مورد تاثیر قهوه بر روی سلامت خود آگاهی ندارند و تا حالا در این مورد حتی فکر هم نکردند. تنها دلیل نوشیدن قهوه را برای لذت بردن از طعم آن میدانند و زمان خاصی را برای نوشیدن قهوه قائل نیستند.

اگر شما از آن دسته از کسانی هستید که صبح‌ها قهوه می‌نوشید- 65% افراد مانند شما هستند، شما به احتمال زیاد به دنبال از بین بردن کسالت اول صبح خود هستید. تحقیقات نشان می‌دهد در صبح سطح هورمون کورتیزول در بالاترین حالت خود است، هورمونی که نقش مستقیم در استرس و چرخه خواب ما دارد. نوشیدن قهوه در صبح باعث جلوگیری از کاهش یافتن سطح کورتیزول در بدن می‌شود که این خود باعث می‌شود اثرات کافئین در بدن کاهش بیابد. بنابراین، شاید خوردن قهوه اول صبح توقعات شما را آنچنان برآورده نکند.

بنابراین توصیه می‌شود صبح اولین چیزی که مصرف میکنید قهوه نباشد و چند ساعت بعد از بیدار شدن و کاهش کورتیزول (به عنوان مثال اگر ساعت 6:30 صبح بیدار می‌شوید، ساعت 10:30 – 11 صبح قهوه بنوشید) قهوه اول خود را نوش جان کنید.

تاثیرات بلند مدت قهوه

بعد از مدتی که اول صبح قهوه می‌نوشید متوجه می‌شوید که شما بیشتر و بیشتر به قهوه اول صبح احتیاج دارید تا بیدار بمانید! این یک توضیح علمی دارد، دلیل آن این است که شما بصورت ناآگاهانه ولی به طور موثر بدن خود را آموزش دادید تا با میزان کافئین صبح خود را وفق دهد و یک فنجان کوچک سالها پیش تبدیل به چند لیوان بزرگ قهوه شده است.

باید تاثیرات کافئین را بر بدن خودمان بدانیم: افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، اضطراب و بی‌خوابی. و طرف دیگه قهوه در برابر بیماری پارکینسون، دیابت نوع دوم، بیماریهای مربوط به کبد مانند سرطان کبد، بیماریهای قلبی مانند سکته قلبی تاثیر به سزایی دارد.

قهوه قبل از ظهر یا بعدارظهر

اگر شما از آن دسته کسانی هستید که قبل از ظهر یا بعدازظهر قهوه می‌نوشید، خب شما بهترین کار میکنید! طبق نظر متخصصان این بهترین زمان است. چرا که در این زمان میزان کورتیزول خون در کمترین حالت است و کافئین بهترین عملکرد را دارد.

یک نکته اینکه کسانی که مشکلات خواب دارند باید درنظر بگیرند که تاثیرات کافئین 4 تا 5 ساعت بعد از نوشیدن قهوه میتواند ادامه داشته باشد.

تاثیرات فیزیولوژی قهوه در بدن

زمانی که از تاثیر قهوه بر جنبه روان و احساسات صحبت می‌شود منظور تاثیر کافئین است. کافئین کمک می‌کند تا مغز تحلیل اطلاعات بهتری را انجام دهد. همچنین کافئین باعث می‌شود ما احساس نشاط و انرژی بیشتری کنیم.

در مجموع بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

همانطور که گفته شد طبق تحقیقات انجام شده بهترین نتیجه از نوشیدن یک فنجان قهوه در قبل از ظهر و بعدازظهر است. کافئین بهترین نتیجه را بر بدن زمانی می‌گذارد که کورتیزول در کمترین مقدار خود باشد. شاید اینکه شما هر روز صبح اول از همه یک فنجان قهوه می‌نوشید و تبدیل به یک عادت برای شما شده ادامه بدهید! فقط بیشتر به تاثیرات قهوه بر روی بدن خود آگاه باشد و اگر از تاثیرات آن راضی نیستید شاید وقتش هست که قهوه بدون کافئین را شروع کنید اگر نه که دان قهوه را آسیاب کنید و لذت ببرید.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.