راهنمای کامل خرید بهترین قهوه چه قهوه‌ای برای ما مناسب است؟
راهنمای کامل خرید بهترین قهوه چه قهوه‌ای برای ما مناسب است؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

بهترین قهوه برای نوشیدن برای هر ذائقه و سلیقه‌ای متفاوت هست هر قهوه دوستی ممکن است از یک روش و مدل قهوه به عنوان بهترین قهوه نام ببرد. مطمئنا همه ما میتوانیم خیلی راحت قهوه را خریداری کنیم یا در حال حاضر از یک برند یا کافه قهوه خریداری میکنیم و خیلی هم راضی هستیم، ولی این چند نکته زیر به شما کمک خواهد کرد تا با خطا کمتر، بیشتر و بهتر از طعم قهوه خود لذت ببرید و چه بسا طعم و عطر بیشتری را در قهوه خود داشته باشید.

قوانین طلایی خرید بهترین قهوه

خرید قهوه تازه 

اول از همه ببینیم قهوه تازه به چه معنی هست: در فرایند رست قهوه دان خام قهوه رست می‌شود و طعم و عطرهای خوشایندی در آن بوجود می‌آید که میتوانید در این مقاله بیشتر با فرآییند رست آشنا شوید همه چیز در مورد رست قهوه که باید بدانید

همچنین در این فرآیند یک سری عطر و طعم ناخوشایند هم به همراه گازهای مانند دی‌اکسید‌کربن به وجود می‌آید که برای از بین رفتن این موارد منفی قهوه را اصطلاحا چندین روز استراحت می‌دهند تا این گازها خارج شوند.

نکته: وقتی شما قهوه از رستری می‌خرید آنها تاریخ رست قهوه را درج میکنند و شما کاملا میتوانید بفهمید که چند روز از تولید قهوه گذشته است ولی در سوپرمارکتها تاریخ انقضاء ذکر می‌شود و شما نمیتوانید دقیقا تاریخ رست قهوه را تشخیص دهید.

نکته: قهوه رست شده از آن دسته مواد غذایی هستند که تاریخ انقضا بسیار طولانی دارند ولی این به معنی حفظ عطر و طعم آن نیست.

وقتی در مورد قهوه اسپرسو صحبت میکنیم شاید قهوه تازه رست گزینه کاملا خوبی برای اسپرسو نباشد زیرا همانطور که گفته شد در فرآیند رست قهوه مقدار زیادی گاز دی‌اکسید‌کربن تولید می‌شود که در دان قهوه حبس می‎شود بنابراین اگر از دان کالا تازه برای اسپرسو استفاده کنید باعث اختلال در عصاره‌گیری قهوه می‌شود بنابراین بسیاری از باریستاهای حرفه‌ای بین 10 تا 14 روز دان قهوه را استراحت می‌دهند تا این گاز کامل خارج شود. در مورد قهوه‌های دمی این مسئله زیاد مهم نیست و بعد از 1-2 روز میتوان از قهوه تازه رست استفاده کرد.

قهوه آسیاب شده یا قهوه دان بخریم؟

ما همیشه توصیه میکنیم از قهوه دان استفاده کنید و این چند دلیل دارد: اول، وقتی شما قهوه پودر می‌خرید به محضی که در آن را باز میکنید ساعت شروع به تیک تیک کردن می‌کند. معمولا دو روز بعد از باز کردن بسته قهوه کیفیت قهوه به خاطر اکسید شدن قهوه در مجاورت اکسیژن هوا تقریبا صفر می‌شود درست است شما همچنان میتوانید با آن قهوه درست کنید ولی دیگر آن طعم و عطر اولیه را ندارد و این مسئله برای کسانی که به دنبال عطر و طعم قهوه صبح خودشان هستند مسئله حیاتی است و از دیگر جنبه شما برای آن چیزی که هزینه کردید را به دست نمی‌آورید.

نکته: برای قهوه‌های مدیوم رست بهترین زمان 6 تا 8 هفته بعد از تاریخ رست است و برای قهوهای دارک رست 4تا 6 هفته کافی می‌باشد.

قهوه را از کجا بخریم؟

در حال حاظر میتوانید قهوه خود را از این سه دسته مکان بخرید: سوپرمارکتها، کافه‌شاپ‌ها و فروشگاههای آنلاین.

سوپرمارکت:

خرید کردن از آنها خیلی راحت است و دسترسی در طول هفته شما به آن دارید و خیلی راحت در خلال روز میتوانید از آنجا خرید کنید همینطور بخاطر رقابتی که بین مارکتها وجود دارد میتوان بهترین قیمتها را در آنجا پیدا کرد ولی از سمت دیگر قهوهای سوپرمارکتها عموما تازه نیستند و گاها چندین ماه از تولید آنها گذشته است و برای همین تاریخ انقضاء بروی قهوه ذکر می‌شود.

کافی‌شاپ‌ها:

قابل دسترس هستند و خیلی راحت میتوان از آنها خرید کرد نکته بعدی اینکه شما میتوانید در مورد قهوه‌ای که میخواهید بپرسید و خصوصیات قهوه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و از نظر افراد متخصص در آنجا کمک بگیرید. امتیاز دیگری که هست قهوه در کافه‌ها تازه و آماده مصرف کردن هستند ( نه به تازگی فروشگاههای آنلاین) و شما میتوانید برای خرید قهوه مصرفی خود از این مکانها استفاده کنید و این امکان هست که شما قبل از خرید قهوه را تست کنید تا از کیفیت و شاخصه‌های آن مطمئن شوید.

فروشگاههای آنلاین:

تنوع بسیار زیاد و دسترسی آسان و همیشه، مزیت رقابتی بسیار جذابی برای این دسته است. شما میتوانید قهوه خودتان مستقیم از رستری خریداری کنید و به احتمال قوی قهوه شما پس از گذاشتن سفارش توسط شما رست می‌شود و ارسال می‌شود و این بدان معناست که شما تازه‌ترین قهوه ممکن را در اختیار خواهید داشت.

توضیحات برچسب روی بسته بندی قهوه

وقتی شما قهوه می‌خرید بر روی بسته بندی چند فاکتور را برای توصیف کیفیت و طعم قهوه را می‌بینید که با دانستن معنی آنها به شما کمک میکند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

بیشتر قهوه ها (رستری‌ها از این توصیف اصلا خوششان نمی‌آید) از درجه‌بندی بادی قهوه برخوردار هستند که درجه پایین‌تر مفهوم قهوه‌ای شبیه چای یا سبک و درجات بالاتر به معنی قهوه با بادی قویتر و شبیه خامه و غنی‌تر می‌باشد. 

فاکتور بعدی که استفاده می‌شود میزان اسیدیته قهوه است. خیلی از قهوه دوستان از اسیدیته زیاد قهوه خوششان نمی‌آید و ترجیح میدهند قهوه تلختری داشته باشند. از طرف دیگر، خیلی قهوه دوستان اسیدیته قهوه را مکانی برای کشف طعم و مزه‌های مختلف میدانند. برای تشخیص اسیدیته میتوانید شاخصه طعمی قهوه را بررسی کیند اگر از اصطلاح طعم میوه در توضیح قهوه استفاده شده به معنی اسیدیته بودن قهوه است که میوه سیتروس و بری بیشترین میزان اسیدیته را دارد و طعم سیب کمترین است. ولی اگر از طعم دیگر مانند کارامل، آجیل، شکلات و شکلات تلخ نام برده شده باشد به معنا اسیدیته نبودن قهوه است.

نحوه خشک شدن قهوه نیز کمک میکند تا بتوانید طعم آن را پیشبینی کنید این که قهوه داخل گیلاس قهوه خشک شده و پروسه تخمین داشته است یا بعد از جدا شدن از گیلاس قهوه خشک شده است تفاوتهای آشکاری دارد. قهوه ای که همراه گیلاس خشک شده باشد طعم‌های عجیب‌تری دارد مانند طعم انبه یا آناناس. اما اگر پروسه نچرال ذکر شده باشد میتوان طعمهای همیشگی و واضحی از قهوه انتظار داشت.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.