ده مورد از فواید قهوه که شاید شما نمی‌دانستید
ده مورد از فواید قهوه که شاید شما نمی‌دانستید
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

برای خیلی‌ها تنها راه شروع کردن یک روز، نوشیدن یک فنجان قهوه است. برای خیلی‌های دیگر، قهوه بهترین راه برای زمان استراحت و آرامش است. ولی نوشیدن قهوه فواید بسیار زیادی همراه خودش دارد. فرقی نمیکند قهوه فیلتر مولینان باشد یا دان تازه رست شده اسپرسو، مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه قهوه فواید خیلی بالاتری از کافئین موجود در آن دارد: کمک به تمرکز بالاتر در محیط کار، یا کمک به کاهش وزن ورزشکاران. مصرف قهوه همچنین در جلوگیری از سردرد، سکته، دیابت و دیگر بیماریها موثر است. با همراه باشید تا بیشتر در مورد فواید قهوه بدانید.

قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است

یکی از مهترین فواید قهوه سرشار بودن آن از آنتی‌اکسیدان است. هر فنجان قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان به همراه پلی فنول ها که همراه هم و دیگر مواد مغذی،  بدن  و سلولهای ما را در برابر بیماریها و بهبود عملکرد سلولها کمک می‌کند.

فعال کردن عملکرد ذهنی

قهوه سرشار از کافئین است که باعث افزایش عملکرد ذهنی و بدنی می‌شود. کافئین به بدن کمک می‌کند تا بعضی از عملکردهای شناختی خودش را بهبود دهد همچنین در داشتن تمرکز، انرژی داشتن و آگاهی کمک بسیار زیادی می‌کند.

جلوگیری از سردرد

کافئین به صورت طبیعی گشاد کننده عروق است، این به معنی است که با جلوگیری از باریک شدن رگ‌ها در ماهیچه‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کند. کسانی که از سردردهای مزمن رنج می‎برد قهوه میتواند کمکشان کند مخصوصا اگر با مقداری شیر قهوه را بنوشند. باید اضافه کرد نوشیدن 3 فنجان در قهوه در روز مقدار بیش از حدی است که میتواند باعث سردردهای میگرنی شود.

کمک به ورزشکاران و افزایش عملکرد آنها

ورزشکاران یا کسانی که فعالیتهای ورزشی مداوم دارند میتواند از کافئین قهوه استفاده کنند تا  اثرات خستگی را در بدن کاهش دهند و با بهبود تمرکز و حفظ هوشیاری کمک به بهبود عملکرد خودشان داشته باشند.

کاهش وزن

کافئین در دراز مدت به کاهش وزن کمک می‌کند به اینصورت که کافئین در بدن باعث افزایش یک فرآیند در بدن به نام “ترموجنسیس” می‌شود که این به معنای چربی سوزی در بدن است. نوشیدن قهوه بدون شیر مزایای بیشتری نسبت به قهوه مخلوط شده با شیر مانند لاته دارد که به علت چربی موجود در شیر است. البته که قهوه تنها باعث لاغر شدن نمیشود و در کنار آن ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب هم باید باشد.

محافظت در برابر سرطان، سکته و انسداد شریان عروق قلب

مطالعات وسیع که در سال 2018 توسط انجمن ملی سرطان آمریکا انجام شده نشان میدهد بین نوشیدن قهوه و کاهش آمار مرگ توسط سرطان، سکته و بیماری قلبی وجود دارد. با اینکه نمیتوان این نتایج را قطعی دانست، اما اینکه قهوه چه فواید دیگری بر سلامت بدن دارد بسیار درخور توجه است.

مقابله با بیماریهای آلزایمر و پارکینسون

به احتمال فراوان مصرف قهوه به صورت روزانه تاثیر بسزایی در مقابله با بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون داشته باشد.

کاهش احتمال مبتلا به دیابت نوع 2

یکی دیگر از شگفتیهای نوشیدن قهوه کاهش 25 درصدی ابتلا به دیابت نوع 2 است. هنوز به طور قطعی دلیل آن مشخص نیست ولی آنتی‌اکسیدان فراوان در قهوه و ارتباط آن با چربی سوزی و خاصیت ضد التهاب آن در این امر موثر است.

تاثیرات مثبت قهوه بر روی قلب

از گذشته از فواید قهوه جلوگیری از بیماری های قلبی بوده و الان میدانیم که کافئین در قهوه باعث کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش مقداری فشار از روی قلب می‌شود برای همین افراد دارای فشار خون میتوانند قهوه بنوشند. مطالعه‌ای که در مجله قلب آمریکا انجام شده است قهوه به دلیل آنتی‌اکسیدان بالا حتی میتواند یک اثر محافظتی در برابر قلب داشته باشد. این یعنی حتی قهوه بدون کافئین نیز این اثر مثبت را همراه خود دارد.

لذت نوشیدن یک فنجان قهوه خوشمزه

درست است از فواید متعدد نوشیدن قهوه در بالا گفتیم ولی نمیتوان این مقاله را با ذکر این نکته تمام کرد. نوشیدن یک قهوه خوشمزه اثرات بسیار خوبی بر روی روحیه و عوض کردن آن دارد مخصوصا اگر در یک محیط مناسب و در کنار دوستان و یا خانواده، یا برای یک ایجاد یک ارتباط جدید باشد.

 نقش بزرگ قهوه در ایجاد مناسبتهای اجتماعی و تداوم آن در محیطهای مختلف در تمام دنیا شاید بزرگترین فایده نوشیدن قهوه باشد. 

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.