هر آنچه که باید در مورد قهوه اسپرسو بدانید
هر آنچه که باید در مورد قهوه اسپرسو بدانید
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

محبوبیت نوشیدنی قهوه اسپرسو در این روزها بر کسی پوشیده نیست. این نوشیدنی پرطرفدار در بسیاری از نقاط جهان مانند ایتالیا بعد از آب پرمصرف‌ترین نوشیدنی است. درست کردن سریع و داشتن عطر و طعم منحصر بفرد شاید راز موفقیت این نوشیدنی شگفت‌اگیز است.

در این مقاله ما به ابعاد مختلف اسپرسو از تاریخچه تا نحوه درست کردن آن پرداختیم تا هر چه بیشتر با این نوشیدنی جادویی آشنا شوید.

قهوه اسپرسو چیست؟

اسپرسو روشی از تهیه قهوه است که در آن قهوه از مقدار کمی آب نزدیک به دمای جوش که با فشار زیاد از میان لایه نازکی از قهوه پودر شده عبور داده می‌شود درست می‌شود.

برای آماده‌سازی یا دم‌آوری قهوه اسپرسو، قهوه که به طور کامل و یکدست آسیاب شده است را در داخل پورتوفیلتر قرار داده سپس با فشار معینی پودر قهوه را در بسکت فشرده میکینم و بعد بسکت را در جای معین خودش در دستگاه اسپرسوساز قرار می‌دهیم. زمانی که اقدام به عصاره‌گیری می‌کنیم پمپ درون اسپرسوساز آب با دمای معینی را درون بسکت قهوه قرار میدهد تا آب فضای بالا و خالی قهوه درون بسکت را پر کند سپس فشاری برابر با 9 بار را بر آب وارد میکند تا آب با فشار از بین پودر قهوه عبور کند و عصاره‌گیری انجام شود و نتیجه آن قهوه اسپرسو می‌باشد

مایع اسپرسو از سه بخش تشکیل شده است: مواد محلول، گازهای محلول و مواد غیرمحلول. مواد محلول طعم اسپرسو را تشکیل میدهند. گازهای محلول عطر اسپرسو را سبب می‌شوند و مواد غیرمحلول بافت و بدنه قهوه را شکل می‌دهند که مجموع این‌ها بادی و عطر و طعم قهوه را سبب می‌شوند.

بعد از عصاره‌گیری قهوه از دو بخش تشکیل می‌شود بخش بالا که کرما قهوه نام دارد که به رنگ قهوه روشن است و بخش زیرین که مایعی تیره است. کرما قهوه که از حبابهای دی‌اکسید‌کربن که با چربی و آب احاطه شده است تشکیل شده است. این لایه میتواند تلخ‌تر از مایع زیری باشد و بیشتر علاقه مندان اسپرسو ترجیح می‌دهند کرما را قبل از اینکه از بین برود بنوشند و دسته‌ای دیگر برای داشتن یک نوشیدنی یکدست کرما را درون مایع با استفاده از قاشق حل می‌کنند.

تاریخچه قهوه اسپرسو چیست و از کجا آمده است؟

1884 – فرهنگ کافه از اروپا شروع شده است، در این سال Angelo Moriondo اولین طرح ماشین اسپرسو که از بخار و آب استفاده می‌کرد را ارائه داد. این ماشین هیچ وقت به مرحله تجاری و تولید انبوه نرسید.

1906 – در شهر میلان ایتالیا Luigi Bezzera و Desidero Pavoni ایده موریوندو را گرفته و ماشین اسپرسو که در چند ثانیه یک شات قهوه را عصاره گیری می‌کرد را اختراع کردند. این ماشین با چیزی که الان ما از ماشین اسپرسو میدانیم خیلی متفاوت بود. فشار دستگاه بین 1.5 تا 2 بار بود و آب در حال جوش به پودر قهوه می‌رسید. شات قهوه به دست آمده در مقایسه با اسپرسو امروزی  آب زیادتر و تلخی بیشتری داشته است.

1920 – در خلال جنگ جهانی اول محبوبیت قهوه در اروپا خیلی بیشتر شد و Pier Arduino اولین کسی بود که اسپرسو را به بیرون از ایتالیا صادر کرد و چندین دستگاه ماشین اسپرسو را نقاط مختلف جهان فروخت.

1939 – برادران Bambi صاحبان برند La Marzocco برای اولین بار دستگاه اسپرسو را به صورت افقی ساختند متاسفانه از این دستگاه باقی نمانده و بیشتر دستگاه‌های اسپرسو در خلال جنگ جهانی دوم از بین رفته است تا از فلز آن استفاده شود.

1947 – اولین دستگاه اسپرسو با اهرم توسط مخترع ایتالیایی Gaggia ساخته شد و برای اولین بار اسپرسو به دست آمده دارای کرما بود.

1961 – دستگاه Faema E61 برای اواین بار توانست فشار 9 بار را تولید کند و همچنین از یک سیستم جدید برای استفاده از آب گرم استفاده شد که بجای آب در حال جوش از آب سرد که درون لولهایی که از درون آب جوش عبور کرده استفاده شد، که تبدیل به بخار می‌شد و سپس با عبور از لوله تبدیل به آب داغ شده و وارد بستر قهوه می‌شده است.

1970 – لامارزاکو از سیستم جدیدی رونمایی کرد که در آن از دو مخزن جدا یکی برای تولید بخار و دیگری برای آب داغ استفاده می‌شد.

 طرز تهیه قهوه اسپرسو

قدم اول آسیاب دان تازه رست شده است آن هم به میزان که لازم داریم. توجه کنید که درجه آسیاب نقش بسیار مهمی در نتیجه نهایی دارد. سپس پودر قهوه را در بسکت میریزیم و با تمپر به صورت یکنواخت پودر قهوه را فشرده میکنیم. قهوه را در محل مخصوص خودش محکم می‌بندیم و دستگاه را روشن میکنیم. 

نکات مهم فرآیند عصاره‌گیری اسپرسو:

  • دستگاه حتما از قبل گرم باشد.
  • آسیاب و بسکت همیشه تمیز باشد.
  • آسیاب یکدست و مناسب استفاده شود.
  • فشار تمپ کردن متعادل و یکنواخت باشد.
  • قبل از عصاره گیری چند ثانیه دستگاه روشن کنیم تا اگر قهوه بجا مانده شسته شود و لوله ها گرم باشند.
  • لیوان و یا فنجان که استفاده میشود گرم باشد
  • از وزنه و یا تجهیزات مورد نظر برای وزن کردن قهوه و گرفتن زمان عصاره گیری استفاده کنیم.

 

تفاوت اسپرسو با دبل اسپرسو چیست؟

تفاوت اسپرسو با دبل اسپرسو در میزان قهوه استفاده شده است. در قهوه اسپرسو کلاسیک بین 7 تا 9 گرم قهوه در بسکت تک شات استفاده می‌شود در صورتی که در دبل شات بیت 14 تا 16 گرم قهوه در بسکت دبل شات استفاده میشود. به طور میانگین تک شات بین 30 تا 50 میلی‌گرم کافئین دارد و دبل شات بین 60 تا 100 میلی‌گرم کافئین دارد.

در بسیاری از کافه‌ها مدرن این روزها فقط از بسکت دبل شات با 18 گرم قهوه استفاده می‌شود و اگر شما سفارش یک تک شات قهوه بدهید باریستا از دو لیوان استفاده می‌کند تا 2 عدد تک شات بگیرد. همچنین در بسیاری از نقاط دنیا معتی تک شات یا دبل شات از بین رفته و به طور استاندارد از 18 گرم قهوه برای هر اسپرسو استفاده می‌شود مخصوصا برای قهوه‌هایی که شیر دارند مانند لاته و کاپوچینو.

 معرفی قهوه رستریتو و قهوه دوپیو

قبل از معرفی این دو قهوه دوباره قهوه اسپرسو را با هم مرور کنیم، اسپرسو 30 میلیمتر قهوه است که با فشار زیاد آب داغ که از میان پودر قهوه عبور می‌کند در زمان 25 تا 30 ثانیه به دست می‌آید.

قهوه رستریتو برادر اسپرسو محسوب می‌شود یعنی همان مقدار پودر قهوه در همان دما و فشار استفاده می‌شود و از یک دستگاه اسپرسو استفاده می‍شود. تفاوت در مقدار قهوه است که گرفته می‌شود که در رستریتو کمتر است و بین 15 تا 25 میلی‌لیتر است.

برای تهیه آن باریستاها از دو روش استفاده میکنند، یا قهوه را در زمان کمتری حدود 15 ثانیه می‌گیرند و یا با تمپ بیشتری از اسپرسو در 25 ثانیه قهوه کمتری عصاره‌گیری می‌کنند.

مهمترین تفاوت در رستریتو و اسپرسو تفاوت در طعم آنهاست. زمان کمتر برای عصاره‌گیری یعنی بالا بردن ریسک اور- اکسترشن که به معنی داشتن طعم شوری و نامطبوع است برای همین تعادل در اینجا بسیار مهمتر است. رستریتو در مقایسه با اسپرسو از تلخی کمتری برخوردار است و شیرینی بیشتر دارد.

قهوه دوپیو در زمان ایتالیایی به معنی دبل است که به همان قهوه دبل شات گفته می‌شود و تفاوتی ندارد.

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو چیست؟

تفاوت این دو قهوه در چندین زمینه است:

1- نحوه رست قهوهدرست است که تمام دان های مختلف قهوه را می‌توان برای این دو قهوه استفاده کرد ولی در مرحله رست پروفایل این دو کاملا با هم متفاوت است. رست قهوه دمی بخاطر اینکه قهوه مدت زمان بیشتری در معرض آب داغ است و عصاره گیری بیشتری دارد بنابراین باید دان رست شده از تخلل کمتری برخوردار باشد.

2 – درجه آسیابآسیاب قهوه اسپرسو از درجه ریزتری استفاده می‌شود تا آب داغ در هنگام عبور از بستر قهوه زمان بیشتری را با قهوه داشته باشد.

3 – دستگاه عصاره گیریقهوه اسپرسو فقط با دستگاه اسپرسو قابل عصاره گیری است در صورتی که قهوه دمی چندین روش متفاوت و مختلف دارد مانند فرنچ پرس، کالیته، وی60 و کمکس قابل عصاره گیری است.

4 – میزان آباسپرسو کمترین میزان آب را دارد در صورتی که قهوه دمی از درصد بالایی از آب بهره‌مند است.

5 – میزان کافئیناگر در یک مقدار ثابت مقایسه کنیم قهوه اسپرسو کافئین بیشتری دارد ولی باید توجه کنید یک اسپرسو 25 میلی‌لیتر است ولی قهوه دمی یک لیوان یا یک فنجان بنابراین در اینجا قهوه دمی کافئین بیشتری دارد.

 بهترین زمان خوردن اسپرسو چه زمانی است؟

بهترین زمان نوشیدن اسپرسو بین ساعت 9:30 الی 11:30 صبح است که هورمون کورتیزول در کمترین میزان خود قرار دارد. قهوه قبل از خواب باعث اختلال در خواب میتواند بشود و توصیه نمیشود چند ساعت قبل از خواب نوشیده شود.

برای ورزشکاران که می‌خواهند از مزایای قهوه در زمان ورزش استفاده کنند بین 30 الی 60 دقیقه قبل از ورزش بهترین زمان نوشیدن اسپرسو است.

اسپرسو یک نوشیدنی خوشمزه و محبوبی است که توانسته طرفداران زیادی را در سراسر جهان به دست بیاورد. اگر آن را تنها و یا همراه با شیر می‌نوشید طعم قوی و غنی اسپرسو لذت بخش خواهد بود.

در مجموعه مولینان همیشه اشتیاق و تلاش ما تولید دان قهوه با کیفیت بالا است تا مشتریان ما بتواند از طعم قهوه تازه و باکیفیت بهره‌مند شوند.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.