خرید قهوه تازه | چرا قهوه تازه بهترین قهوه است؟
خرید قهوه تازه | چرا قهوه تازه بهترین قهوه است؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

این سوالی است که من هر روز از خودم می‌پرسم: راحترین راه برای داشتن بهترین قهوه در خانه چیست؟ و خب همیشه یک جواب برای آن دارم. خرید دان قهوه تازه رست شده.

نوشیدن یک قهوه تلخ، خالی از مزه و بدون عطر با اینکه انرژی‌بخش است ولی حس خوشایند و لذتی که از یک فنجان قهوه باید متصور شد را نخواهد داشت و این جنبه از نوشیدن قهوه است که بسیاری از مردم را به سمت خودش کشانده است. 

بسیاری از قهوه دوستان اعتقاد دارند وقتی یک قهوه تازه رست را امتحان کنید دیگر امکان ندارد جایگزینی برای آن پیدا شود.

قهوه تازه چیست؟

قهوه تازه به دان قهوه‌ای گفته می‌شود که دو هفته از تاریخ رست آن گذشته باشد. قهوه به طورعموم بین 48 ساعت بعد از رست تا یک ماه بعد از رست بالاترین میزان عطر و طعم خود را دارد. یک فنجان قهوه ایده‌ال به غیر از تازه بودن به تعادلی بین عطر، اسیدیته، بادی قهوه و تلخی بستگی دارد.

تازه بودن قهوه چه تاثیری در عطر و مزه دارد؟

ترکیبات عطر-آروما قهوه‌ای می‌نوشید توسط دی‌‌اکسیدکربن حمل می‌شود در فرآیند رست قهوه میزان این گاز با تجزیه قندها و اسیدهای امینه افزایش پیدا می‌کند بنابراین بعد از رست 48 ساعت به قهوه استراحت داده می‌شود تا گاز دی‌‌اکسیدکربن اضافه از دان قهوه خارج شود. در دم‌آوری قهوه اصطلاح بلومینگ و یا کرما روی اسپرسو نشان از وجود گاز دی‌‌اکسیدکربن در دان قهوه است و اگر در زمان عصاره‌گیری و یا دم‌آوری قهوه خبری از آنها نبود میتوانید مطمئن باشید قهوه شما کهنه یا استال است و عطر و طعم خاصی نخواهد داشت.

تازه بودن قهوه چه تاثیری بر روی اسیدیته و طعم دارد؟

از زمانی که قهوه در حال استراحت – دی‌گس شدن است میزان اسیدیته قهوه که می‌شود عصاره‌گیری کرد افزایش پیدا می‌کند که این میزان پس از دو هفته از دی‌گس به اوج خود می‌رسد بعد از این نقطه اکسید شدن قهوه باعث کاهش میزان اسید‌های ساده و مرکب می‌شود و این یعنی کاهش اسیدیته قهوه نهایی.

تازگی قهوه چه تاثیری در شیرینی و عطر قهوه دارد؟

پس از دی‌گس شدن قهوه تازه شما میزان بیشتری از ترکیبات پیچیده را مانند شکر را در فنجان قهوه خود می‌توانید داشته باشید. و این میزان از شیرینی را بعد 48 ساعت میتوانید احساس کنید. از طرف دیگر بهترین بالانس بین شیرینی و اسیدیته قهوه به طور عموم بین 10-14 روز از رست وجود دارد و پس از آن اسیدیته و شیرینی قهوه کاهش پیدا میکنند.

تاثیر زمان بر روی بادی قهوه تازه چیست؟

بادی قهوه برمیگردد به میزان روغن‌ها و مواد نامحلول در قهوه اطلاق می‌شود توصیف‌هایی مانند اسموتی، سبک و مانند-چای توصیفاتی است که برای بادی قهوه استفاده می‌کنیم. روغنها خیلی کمتر از اسیدها تحت تاثیر  دی‌اکسیدکربن قرار می‌گیرند و به نوع رست و یا روش دم‌آوری بستگی دارند بنابراین زمان تاثیر زیادی بر میزان بادی قهوه ندارد.

هر چه قهوه کمتر در معرض اکسیژن، رطوبت باشد قهوه شما دیرتر اکسید می‌شود. اکسید شدن مسئله‌ای ست که با هیچ روش از عصاره‌گیری قابل حل نیست.

تازگی چه تاثیری بر روی تلخی دارد؟

قهوه دارای دو مدل تلخی ایست: تلخی خوب و تلخی بد، قهوه که دی‌گس نشده باشد فاقد شیرینی و اسیدیته است ولی از آن طرف دارای بالاترین میزان تلخی ایست. اجازه دادن به تخلیه دی‌اکسیدکربن اضافی در قهوه باعث افزایش شیرینی و اسیدیته قهوه می‌شود و با تلخی تعادل مناسبی ایجاد می‌کند. با اینکه تلخی قهوه از درجه رست قهوه نشات میگیرد اکسید شدن قهوه و خالی شدن قهوه از طعم باعث افزایش تلخی قهوه می‌شود. 

بهترین زمان برای دم‌آوری قهوه چه زمانی است؟

برای قهوه فیلتر میتوان بعد از 28 ساعت از استراحت قهوه از آن استفاده کرد اما بهترین زمان بین 8 تا 14 روز بعد از رست قهوه است.

بهترین زمان برای عصاره‌گیری اسپرسو چه زمانی است؟

اسپرسو به زمان بیشتری برای استفاده نیاز دارد به خاطر سرعت عصاره‌گیری آن زمان برای خارج شدن گاز دی‌اکسیدکربن  وجود ندارد و این باعث تاثیر منفی در قهوه دارد بنابراین بهترین زمان برای اسپرسو 10 الی 14 روز پس از رست می‌باشد.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.