قهوه چگونه بر دیابت تاثیر می‌گذارد؟
قهوه چگونه بر دیابت تاثیر می‌گذارد؟
۱۴۰۳/۰۵/۰۷

قهوه و دیابت

بسیاری از مردم روزانه چندین نوبت قهوه می‌نوشند. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه قهوه احتمال ابطاع به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. این میتواند خبر خوبی برای افراد دیابتی باشد. در این مقاله ما به تاثیر نوشیدن قهوه بر روی سلامتی و مخصوصا دیابت می‌پردازیم.

آیا قهوه برای سلامتی مفید است؟

قهوه حاوی ترکیبات شیمیایی بسیار زیادی است که تاثیرات مختلفی بر روی بدن دارند مانند کافئین و پلی فنول‌ها. پلی فنول‌ها مولکولهایی حاوی آنتی اکسیدان هستند که از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند بیماری هایی مانند دیابت، حمله قلبی و سرطان.

آنتی‌اکسیدان‌ها از قلب در برابر حملات قلبی محافظت می‌کند. کسانی که در معرض این بیماری هستند می‌توانند با داشتن رژیم غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها احتمال حمله قلبی را کاهش دهند. قهوه همچنین حاوی معدنی منیزیم و کروم است که بدن را در برابر دیابت نوع 2 محافظت می‌کنند. اما باید این را لحاظ کرد مقدار این مواد معدنی بسیار کم است و مقدار مصرف روزانه را تامین نمیکند.

قهوه و ریسک دیابت نوع 2

نوشیدن 3 تا 4 فتجان قهوه در روز طبق تحقیقات زیادی که شده ریسک دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. طبق یک مطالعه در سال 2013 کسانی که به مدت چهار سال روزانه حداقل 1 فنجان قهوه مصرف کرده اند 11 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. همچنین در این مطالعه کسانی که کمتر از یک فنجان در روز قهوه می‌نوشند 17 درصد بیشتر احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را داشتند. از نکات جالب این مطالعه این است که هم قهوه بدون کافئین و هم کافئین دار هر دو بر دیابت نوع دو تاثیر مثبت می‌گذارد.

آیا قهوه بر قند خون و انسولین تاثیر می‌گذارد؟

به نظر می‌رسد قهوه ساده باعث افزایش قند خون و یا افزایش گلوکز داشته باشد این میتواند یک خبر خوب برای افراد دیابتی باشد که قهوه سیاه دوست دارند. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه می تواند حساسیت به انسولین را مختل کند، که برای افراد مبتلا به دیابت ایده آل نیست.

گفته می شود، سایر ترکیبات موجود در قهوه – به ویژه منیزیم، کروم و پلی فنول ها – ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین نقش داشته باشند که ممکن است اثرات کافئین را خنثی کند.به همین دلیل، برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که افراد مبتلا به دیابت قهوه بدون کافئین بنوشند – تا از مزایای اجزایی مانند آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی بدون تأثیر بر حساسیت به انسولین بهره مند شوند.

آیا کافئین مضر است؟

کافئین محرک اصلی قهوه است. به طور طبیعی در دانه های قهوه و چای سبز وجود دارد. کافئین به سیستم عصبی مرکزی سرعت می بخشد و ممکن است هوشیاری ذهنی را افزایش دهد، خستگی را از بین ببرد و تمرکز را بهبود بخشد. سازمان غذا و داروFDA 400 میلی گرم کافئین – یا 4 تا 5 فنجان قهوه – در روز معمولاً هیچ اثر منفی ندارد. برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که قهوه بدون کافئین بی خطرترین گزینه برای افراد مبتلا به دیابت است زیرا فواید سایر اجزای قهوه را بدون خطرات احتمالی کافئین فراهم می کند. همچنین لازم به ذکر است که افزودن شکر یا خامه به قهوه باعث افزایش سطح قند خون می شود.

قهوه حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که اثرات متفاوتی بر بدن دارند. برخی از آنها برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تاثیر کمتری داشته باشند.تحقیقات نشان می دهد که قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد کاهش دهد.

برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، راهنمایی های دانشمندان متفاوت است. برخی از مطالعات می گویند که کافئین ممکن است حساسیت به انسولین را کاهش دهد، اگرچه سایر مواد شیمیایی سالم موجود در قهوه می توانند این اثرات را کاهش دهند.به همین دلیل، برخی از پزشکان بر این باورند که روی آوردن به قهوه بدون کافئین شرط مطمئن تری است.توجه به این نکته ضروری است که قهوه با شکر یا خامه می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. برای یک فرد مبتلا به دیابت، سالم ترین راه نوشیدن قهوه سیاه یا با یک شیرین کننده طبیعی جایگزین است.

دیدگاه‌ها
0 از 5

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.